Wij nemen maatregelen om u en onze medewerkers te beschermen tegen het coronavirus. Lees hier onze maatregelen.

Naar hoofdinhoud Naar hoofdnavigatiemenu
Startpagina Gemeente Rijssen-Holten
Lees voor
Zoeken
Verberg zoekveld
Menu Verberg menu
  • inwoner
  • ondernemer
  • toerist
  • college & raad
Leegmaken zoekveld
  • lees voor
  • Contact
  • Actueel
  • MijnRijssen-Holten
logo Gemeente Rijssen-Holten

Gemeente Rijssen-Holten
Postbus 244, 7460 AE
T (0548) 85 48 54
E gemeente@rijssen-holten.nl

  1. Inwoner
  2. Zorg, welzijn, ondersteuning
  3. Noaberschap

Werk

Op weg naar werk

De gedachte achter de Participatiewet is dat meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk gaan bij werkgevers. Het is ons doel dat u passend werk vindt en daardoor optimaal mee kunt doen in onze gemeente. Daar helpen we u bij door begeleiding naar werk te verzorgen.

Mocht u een uitkering nodig hebben, dan zorgen we daarvoor. Het liefst helpen we u aan een betaalde baan, maar het kan ook een vorm van vrijwilligerswerk zijn. Ook in dat geval bent u actief in de maatschappij. Als u niet het volledige wettelijke minimumloon verdient met uw nieuwe baan, dan vullen wij uw salaris aan. Zo gaan we samen met u op weg naar betaald werk.

Participatiepact

De juiste werkgever is erg belangrijk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zeker nu de participatiewet van kracht is, waarbij werkzoekenden worden begeleid op weg naar regulier werk. De mensen die door de gemeente worden voorgesteld bij bedrijven zijn de moeite waard. Wij hebben er alle vertrouwen in dat deze mensen een bijdrage kunnen leveren. Daarom zijn we het Participatiepact gestart, waarin lokale ondernemers hun maatschappelijke verantwoording nemen. U doet toch ook mee? Ga naar de participatiepact website voor meer informatie. 

Wat is er veranderd qua werk?

Participeren betekent meedoen

Het belangrijkste doel van de Participatiewet is u als inwoner van de gemeente Rijssen-Holten aan werk te helpen. Ook als dat voor u niet zo vanzelfsprekend is als voor anderen. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat u een beperking heeft. Of misschien bent u al een hele tijd uit de running, waardoor de drempel hoger is.

Aanvragen via Werk.nl

Het (digitale) aanvraagformulier voor een bijstanduitkering vindt u op de website van Werk.nl. Als u zelf niet beschikt over een pc en/of internet kunt u terecht bij de bibliotheek of uiteraard bij een bekende met een pc en internetaansluiting. Onder het kopje "uitkering aanvragen" leest u wat u moet doen. U kunt het aanvraagformulier niet zelf uitprinten.

Er komen 125.000 extra banen

Omdat er zo’n groot gebrek aan banen is, is op landelijk niveau besloten om in de komende 10 jaar 125.000 extra banen te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking. Grotendeels bij het bedrijfsleven en deels bij overheidsinstellingen. Voor de regio Twente komen er in 2015/2016 bijna 800 banen bij voor mensen met een SW-indicatie en Wajong-ers.

Wat is de kostendelersnorm?

Kort gezegd betekent de kostendelersnorm dat als u een woning deelt met meer volwassenen, uw bijstandsuitkering daarop wordt aangepast. Hoe meer personen van 21 jaar of ouder in uw woning, hoe lager uw bijstandsuitkering. De reden hiervoor is dat als er meer personen in één woning wonen, zij de woonkosten kunnen delen. Vandaar de naam kostendelersnorm.

Wat is een tegenprestatie?

U ontvangt een uitkering van de gemeente. De gemeente mag u vragen daarvoor een tegenprestatie te doen. Die tegenprestatie bestaat uit onbetaald werk dat nuttig is voor de samenleving. Dit kan bijvoorbeeld worden ingevuld door vrijwilligerswerk. De gemeente stimuleert de uitvoering van vrijwilligerswerk en faciliteert dit via het servicepunt vrijwilligers Rijssen-Holten.

Tips voor werk

Ben jij op zoek naar werk? Dan zie je hieronder een paar praktische tips. Werk vinden in deze tijd is anders dan een paar jaar geleden. Het gaat om "vinden en gevonden" worden, on- en offline netwerken en doorzetten. Het kost heel veel tijd. Solliciteren anno nu is een baan op zich.

  • Zorg voor een goed CV. Verplaats je in de lezer en plaats je CV op Werk.nl.
  • Wees zichtbaar op Linkedin en maak er een duidelijk profiel aan.
  • Ga netwerken. Laat je helpen en vertel aan bekenden, familie en kennissen wat je zoekt.
  • Schrijf je digitaal in bij uitzendbureaus, detacheringsbureaus en bezoek banenmarkten verzorgd door het UWV.
  • Kijk voor vacatures op Indeed.nl (en download de app).
  • Kijk voor een overzicht van alle vacatures die op Twitter verschenen zijn op www.twiba.nl.
  • Op de website van het UWV kun je heel veel informatie vinden. Niet alleen tips voor een goed CV, maar ook tips over solliciteren zelf. Ook kun je er veel vacatures vinden. Tip: weet dat je als 50+er trainingen kunt volgen. Vraag ernaar, ze helpen je graag!
  • Weet je niet zo goed wat er nu echt bij jou past? Dan kun je op de website van Werk.nl een test doen om te ontdekken wat je wilt en waar je goed in bent.
  • Kom je niet in aanmerking voor een training van het UWV maar wil je wel graag je sollicitatieskills verbeteren en je netwerk vergroten? Kijk dan eens op www.debroekriem.nl. Op deze website worden diverse gratis workshops aangeboden. Deelname is gratis, maar wanneer je een baan vindt betaal je uitschrijfgeld.

Praktijk voorbeeld modern Noaberschap

Hoe ziet een dag van Gerard Vinkers op Manege achter 'n bos eruit?

 

 

AED

  • AED-apparaat gebruiken
  • Opleiding reanimatie en bedienen AED
  • AED's op de kaart

Beleid zorg, welzijn, ondersteuning

  • Privacybeleid
  • Samen Zorgen (beleid)

Hulp en verzorging

  • Persoonsgebonden budget
  • Actief zijn en meedoen
  • Mantelzorgondersteuning
  • Werken onder begeleiding
  • Gehandicaptenparkeerkaart verlengen
  • Overzicht basiszorginstellingen
  • Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen
  • Gehandicaptenparkeerkaart voor instellingen aanvragen
  • Gehandicaptenparkeerkaart voor passagiers aanvragen
  • Gehandicaptenparkeerplaats aanvragen
  • Vragen over jeugd en gezin
  • Leerlingenvervoer aanvragen
  • Ondersteuning voor mantelzorger aanvragen
  • Verhuizen
  • Hulp bij wonen
  • Hulp bij wonen en vervoer
  • Laaggeletterdheid
  • Sociale Kaart Rijssen-Holten

Kosten zorg en zorgverzekering

  • Bijzondere bijstand aanvragen
  • Collectieve zorgverzekering
  • Hulp bij wonen

Verslaving

  • Hulp bij zorg en gezondheid
  • Verslavingszorg
  • Drugsoverlast melden
  • Vragen over epidemieën stellen
  • Gemeentelijke Gezondheidsdienst

Ziekte en preventie

  • Hulp bij zorg en gezondheid
  • Vragen over epidemieën stellen
  • Hulp bij zorg en gezondheid
  • Gemeentelijke Gezondheidsdienst

Noaberschap

  • Werk
  • Jeugd

Het Sociaal VraagPlein

Eén tegen Eenzaamheid

Meldpunt Verward Gedrag Twente

BuurtKracht Rijssen-Holten

Contactgegevens

Telefoon (0548) 854 854
Fax (0548) 854 855
E-mail gemeente@rijssen-holten.nl

Adressen

Bezoekadres Schild 1, 7461 DD Rijssen
Postadres Postbus 244, 7460 AE Rijssen
Navigatieadres De Hagen 15a, Rijssen

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • LinkedIn
  • Instagram
  • ArchiefWeb
  • Privacyverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
MKB vriendelijkste gemeente
Naar boven
©2021 - Gemeente Rijssen-Holten