Reclamenota Rijssen – Holten 2022

Geldend van 21-12-2022 t/m heden

Intitulé

Reclamenota Rijssen – Holten 2022

De raad van de gemeente Rijssen-Holten

overwegingen:

  • gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

  • gelet op artikel 12a van de Woningwet;

  • gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 23 augustus 2022;

  • gezien de behandeling inde commissie Grondgebied van 10 november 2022.

besluit:

  • 1.

    de Reclamenota, met kenmerk 18072014, en de Reclamenota, besluit nr. 2018-0117, in te trekken;

  • 2.

    de hoofdstukken 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9 en 10 van de Reclamenota Rijssen-Holten 2022 vast te stellen.

1. Inleiding

Reclame en uitstallingen in de openbare ruimte bepalen in grote mate het aanzien en beleving van een gebied.

Reclames hebben echter de neiging om, onder druk van onderlinge concurrentie, steeds groter en opzichtiger te worden. Dit kan uiteindelijk leiden tot een ongewenst straatbeeld.

Voor de ondernemer heeft reclame echter een belangrijke betekenis. Hij wil een zo groot mogelijk publiek bereiken. Dit kan op verschillende manieren. Hierbij speelt de afmeting een rol; hoe groter, hoe duidelijker. Maar ook door verlichting, het gebruik van opvallende kleuren en afwijkende vormen wordt de aandacht getrokken. Door reclame aan gevels of vrijstaand in de openbare ruimte wordt het uiterlijk aanzien en beleving van een gebied bepaald.

Waar reclame-uitingen van invloed zijn op het karakter en de kwaliteit van de openbare ruimte is de gemeente ook partij. Het doel van de gemeente is namelijk het behouden of creëren van een aantrekkelijke omgeving. Met de reclamenota wordt de balans tussen de individuele en algemene belangen bewaakt.

1.1 Aanleiding

Vanwege onduidelijkheid en gebrek aan een eenduidig beleid is er in het verleden behoefte ontstaan voor een totaalbeleid waarin alle vormen van reclame aan bod komen. Dit resulteerde in de Reclamenota 2013 waarin de regels uit de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Rijssen-Holten (hierna: APV) en de Welstandsnota gebundeld zijn.

De afgelopen jaren in de Reclamenota themagericht gewijzigd, maar er heeft nog geen actualisatie van de bestaande reclameregels plaatsgevonden. Ook is de manier van reclame maken aan verandering onderhevig. Denk aan de opkomst van digitale reclame en het gebruik van LED-schermen. Deze ontwikkelingen worden meegenomen in deze wijziging.

Daarnaast kregen wij signalen van ondernemers dat zij regeldruk ervaren en meer mogelijkheden willen ten aanzien van uitstallingen om zo meer aan klantenbinding te kunnen doen. Daar waar het mogelijk was is gekozen voor deregulering en meer speelruimte.

Alle reclame-uitingen, of hier nu wel of geen vergunning voor nodig is, moeten voldoen aan de richtlijnen in deze nota.

1.2 Visie

Met de reclamenota wordt de balans tussen de individuele en algemene belangen bewaakt. Ondernemers moeten de mogelijkheid en ruimte krijgen om hun klanten te bereiken op een door hun gewenste manier, maar tegelijkertijd moet de gemeente ervoor waken dat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit van de leefomgeving en de reclame bijdraagt aan de kwaliteit van de openbare ruimte.

Samen moeten wij zorgdragen voor het behouden en/of creëren van een aantrekkelijke omgeving waarbij alvast een kleine doorkijk wordt gedaan naar de Omgevingswet.

Daar waar het kan geven wij ruimte aan ondernemers en laten wij de regels los, maar durven wel randvoorwaarden te stellen zodat een goede omgevingskwaliteit centraal staat.

1.3 Status

De richtlijnen in deze reclamenota zijn vastgesteld als beleidsregels zoals bedoeld in artikel 4.81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en vastgesteld als onderdeel van de Welstandsnota conform artikel 12 van de Woningwet. Deze nota is verder een uitwerking van de nadere regels zoals deze op basis van de artikelen 2.10, 2.42 en 4.15 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Rijssen-Holten 2010 (APV) gesteld kunnen worden. Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet wijzigen deze artikelen en enkele termen, maar de inhoud van de wettelijke bepalingen en de reclamenota zelf niet.

Voor de niet bouwwerk zijnde reclame-uitingen en tijdelijke reclame uitingen is de APV van toepassing.

Voor de wel bouwwerk zijnde reclame-uitingen, waarvoor een omgevingsvergunning voor de activiteit ‘Bouw’ nodig is, is deze reclamenota vastgesteld als onderdeel van de Welstandsnota. Dit is een puur op juridische gronden vereiste afbakeningsbepaling. Op deze manier is de toetsing aan redelijke eisen van welstand voor alle reclamevormen (bouwwerk of niet) juridisch vastgelegd. In de praktijk wordt vaak de activiteit ‘Reclame’ aangevraagd. Dit is niet nodig aangezien het gaat om een bouwwerk, waardoor de activiteit ‘Bouw’ als aanvraagonderdeel voldoet.

1.4 Publiekrechtelijke rol vs. Privaatrechtelijke rol

Als gemeente bestaat er ten aanzien van reclame zowel een publiekrechtelijke als een privaatrechtelijke rol.

Publiekrechtelijke rol

In de publiekrechtelijke rol is de gemeente verantwoordelijk voor de ruimtelijke kwaliteit, constructieve- en verkeersveiligheid en welstand. Het is een taak om mogelijke overlast zo veel mogelijk te beperken. Dit gaat door het stellen van regels, door middel van het wel of niet verlenen van vergunningen en het houden van toezicht op de naleving van de regels.

Privaatrechtelijke rol

De privaatrechtelijke rol van de gemeente ziet op de exploitatie van de openbare ruimte. Er zijn voorzieningen getroffen zoals abri’s, displays, lichtmastreclame etc. Hiervoor worden (langdurige) contracten met bedrijven gesloten.

1.5 Handhaving

Met deze reclamenota worden de regels aangegeven voor het aanbrengen van reclame-uitingen. Regelgeving alleen is echter niet voldoende om er voor te zorgen dat de regels ook goed worden nageleefd. Daarvoor is er een goed toezicht nodig, waarbij er daar waar nodig handhavend wordt opgetreden.

Er kan ook handhavend worden opgetreden tegen vergunningsvrije bouwwerken. Dit is mogelijk wanneer het bouwwerk in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand. Hiervan is in ieder geval geen sprake wanneer deze bouwwerken voldoen aan de criteria in dit beleid.

In het laatste hoofdstuk wordt uitgebreider ingegaan op het aspect van handhaving.

1.6 Overgangsrecht

Na het vaststellen van deze reclamenota worden nieuwe aanvragen of veranderingen aan bestaande reclames getoetst aan de nieuwe richtlijnen. Dat geldt ook voor de nu al aanwezige reclame die zonder een benodigde vergunning zijn geplaatst of aangebracht. Ook tijdelijke reclame-uitingen moeten na het vaststellen voldoen aan de richtlijnen van deze reclamenota.

Voor reclame objecten waarvoor reeds een vergunning is verleend veranderd er niets. Deze mogen blijven hangen tot zij gewijzigd of vervangen worden. Hiervoor moet een nieuwe vergunning worden aangevraagd, waarop de nieuwe regels van toepassing zijn. Bestaande vergunningen geven bij een wijziging geen rechten voor het verlenen van een nieuwe vergunning.

Bestaande contracten voor reclame in de openbare ruimte kunnen worden uitgediend tot er een nieuwe gunning is.

2. Algemene uitgangspunten

De Reclamenota is een samenvoeging van de regels uit de APV en de Welstandsnota. In de APV staan de regels op het gebied van (verkeers)veiligheid, uitstallingen, bruikbaarheid van de openbare weg en de woon- en leefomgeving. De Welstandsnota heeft als doel het duurzaam bevorderen van de kwaliteit van de bebouwing en omgeving in de gemeente. Op basis hiervan zijn een aantal algemene uitgangspunt geformuleerd.

Ruimtelijke kwaliteit

Reclame uitingen worden in de verschillende gebieden in onze gemeente anders beoordeeld. In de basis geldt dat reclame in de bebouwde kom meer wordt beoordeeld in relatie met de vorming van de bebouwing en die in het buitengebied meer in relatie tot het landschap.

Voor zowel het buitengebied is binnen de bebouwde kom geldt dat reclame alleen acceptabel is als er een rechtstreeks functioneel verband is met het pand waar de reclame op, aan of bij is geplaatst. De reclame-uiting moet visueel verbonden zijn met het pand waarin het bedrijf of de winkel die de reclame voert is gevestigd.

Stichting Reclame Code

Reclame-uitingen moeten voldoen aan de Nederlandse Reclame Code. In deze code staat vermeld waaraan reclame moet voldoen. Het mag bijvoorbeeld niet het algemeen belang schaden of publiek misleiden.

Verkeersveiligheid

Reclame mag niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid. Op zichtlocaties wordt nadrukkelijk gekeken naar de gevolgen van digitale reclame. In de notitie ‘Ruimtelijke kwaliteit t.b.v. LED/digitale reclame’ wordt ingegaan op de impact van digitale reclame. Deze notitie wordt verwerkt in deze nota.

Bruikbaarheid openbare ruimte en hinder

Reclame mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van de openbare ruimte en geen geluid- en lichthinder veroorzaken. Daarnaast moet de openbare ruimte goed toegankelijk zijn. Om die reden worden er beperkingen gesteld aan het plaatsen van uitstallingen. Verder mag de reclame-uiting geen schade toebrengen aan de weg en geen belemmering vormen voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte.

Toekomstige ontwikkelingen

Omdat deze nota niet kan voorzien in toekomstige ontwikkelingen en omdat de gemeente Rijssen-Holten open staat voor nieuwe ideeën en inzichten ten aanzien van reclamevoering kan er onder voorwaarden worden afgeweken van de gestelde richtlijnen.

3. Omgevingsvergunning

Voor het plaatsen van een reclame-uiting in de openbare ruimte is in veel gevallen een omgevingsvergunning nodig. Daar waar geen vergunning noodzakelijk is gelden de regels en richtlijnen zoals vastgelegd in deze nota.

3.1 Soorten omgevingsvergunningen

Voor het plaatsen van reclame is een omgevingsvergunning vereist. Afhankelijk van de activiteit moet er ander soort omgevingsvergunning worden aangevraagd. De verschillende activiteiten die betrekking hebben op het plaatsen van reclame worden hier verder beschreven.

Omgevingsvergunning (bouw)

Als een reclameconstructie aan te merken is als een bouwwerk, moet hiervoor een omgevingsvergunning voor de activiteit ‘Bouw’ aangevraagd worden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij lichtbakken en -letters aan gevels, reclamezuilen en frames voor reclamedoeken. Ook mobiele reclame met enige omvang en een permanent karakter wordt gezien als bouwwerk.

Bij een dergelijke aanvraag wordt er vooraf getoetst aan het Bouwbesluit, de Bouwverordening, het bestemmingsplan / omgevingsplan en redelijke eisen van welstand. Deze zijn te vinden in de hoofdstukken 5 en 6 van deze reclamenota. Als de Omgevingswet in werking treedt ontstaat een nieuwe juridische situatie. Dan valt reclame onder de activiteit ‘Handelsreclame maken’. Via de bruidsschat komen er regels die alleen indieningsvereisten bevatten. De vergunningplicht blijft in lokale verordeningen geregeld. Gemeenten moeten zelf de juridische en toepasbare regels opstellen. Deze nota is hiervan een uitwerking van.

Geen omgevingsvergunning (als het niet om een bouwwerk gaat)

Meestal is er een vergunning nodig voor reclame-uitingen (geen bouwwerk) die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg of vanaf een andere voor het publiek toegankelijke plaats. Gemeenten hebben deze vergunningplicht voor reclame-uitingen meestal geregeld in de APV. In de APV van de gemeente Rijssen-Holten is echter bepaald dat voor deze reclame-uitingen geen vergunning nodig is. Wel moet de reclame voldoen aan de voorwaarden uit de APV en aan de regels uit dit beleid. Deze richtlijnen zijn uitgelegd in de hoofdstukken 5 en 7 van deze nota. Omdat voor deze reclame-uitingen geen vergunning is vereist kan er alleen een beoordeling plaatsvinden, nadat de reclame is geplaatst of aangebracht. Indien noodzakelijk kan er handhavend worden opgetreden in het geval de reclame-uiting niet aan de ‘spelregels’ voldoet.

3.2 Aanvragen van de omgevingsvergunning

Via het Omgevingsloket kan een vergunningscheck worden uitgevoerd. Na invoering van de Omgevingswet komt hier een nieuw Omgevingsloket (DSO-LV) voor in de plaats. Middels een vragenlijst kom je erachter welke omgevingsvergunning je nodig hebt en aan het einde van de vragenlijst wordt de gelegenheid gesteld om de aanvraag samen te stellen. Daarnaast is het mogelijk om via het gemeentehuis informatie te krijgen of een vergunning nodig is en hoe deze aangevraagd moet worden.

De aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt digitaal ingediend via het Omgevingsloket. Hierbij is het ook mogelijk om tekeningen, foto’s en andere gegevens bij te voegen. De aanvraag wordt digitaal afgehandeld.

3.3 Procedure

Behandeltermijn

Voor een aanvraag voor een omgevingsvergunning geldt in de meeste gevallen een behandeltermijn van 8 weken; de reguliere procedure. Deze beslistermijn kan eenmalig worden verlengd met ten hoogste 6 weken. In uitzonderingsgevallen is de uitgebreide procedure van toepassing. Hiervoor geldt een termijn van orde van 26 weken. Na inwerkingtreding van de Omgevingswet ontstaat een nieuw juridisch kader voor aanvragen en de behandeltermijn. Informatie hierover is te vinden op de gemeentelijke website op het moment dat de wet in werking treed.

Welstandsbeoordeling

Voor een aanvraag om omgevingsvergunning is de welstandstoets een vast onderdeel van de beoordeling. Deze toets is tweeledig:

  • 1.

    Ambtelijk wordt de aanvraag getoetst aan de concrete richtlijnen met betrekking op het aantal, de plaatsing en maatvoering van de reclame. Aanvragen die niet voldoen aan de richtlijnen worden geweigerd (of indien mogelijk aangepast). In bijzondere gevallen wordt een aanvraag toch voorgelegd aan de welstandscommissie, ondanks dat het niet voldoet aan de criteria. In dergelijke gevallen gaat het veelal om plannen, die zich kenmerken door hun architectonische kwaliteit. In zo’n situatie kan de welstandscommissie het college van B&W gemotiveerd adviseren om af te wijken van de criteria.

  • 2.

    Als er sprake is van een ambtelijke toets met een positief resultaat zal de stadsbouwmeester of welstandscommissie het uiterlijk (en de plaatsing) van de reclame beoordelen. De stadsbouwmeester of welstandscommissie hanteert hiervoor, naast de gemeenschappelijke criteria, de criteria die gelden voor het gebied waarin de reclame wordt geplaatst. Ze adviseren hierop het college of de reclame wel of niet in strijd is met redelijke eisen van welstand.

Leges en recognities

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om omgevingsvergunning worden door de gemeente kosten (leges) in rekening gebracht. De leges bestaan in principe uit twee delen, namelijk leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag en leges voor de beoordeling door de welstandscommissie. De hoogte van de leges zijn te vinden in de gemeentelijke legesverordening.

Hiernaast kan er nog een vergoeding worden geheven op het gebruik van gemeentegrond (bijvoorbeeld bij luifels en terrassen). Deze wordt recognitie genoemd.

3.4 Afwijken van de criteria

De stadsbouwmeester / welstandscommissie heeft de mogelijkheid om bij haar advisering gemotiveerd af te wijken van de criteria in de welstands- of reclamenota. Dit kan gebeuren bij plannen die weliswaar in strijd zijn met de criteria van deze nota’s, maar niet in strijd zijn met redelijke eisen van welstand. In dergelijke situaties worden plannen beoordeeld aan de algemene criteria (van de gemeentelijke welstandsnota). Het moet hierbij gaan om ontwerpen die zich kenmerken door hun bijzondere schoonheid en hoog niveau van architectonisch vakmanschap.

Afwijken van de welstandsnota kan niet zonder een bestuurlijk draagvlak. Wanneer de welstandscommissie aanleiding ziet om voor een bepaald plan af te wijken van het beleid, zal deze het college van burgemeester en wethouders daarover informeren door middel van een gemotiveerd advies. Het college neemt daarna het besluit om dit advies wel of niet over te nemen. Het afwijken van het beleid is namelijk een bevoegdheid van het college.

Aan de mogelijkheid om af te wijken van de welstands- of reclamenota zal door het college slechts sporadisch en alleen in uitzonderlijke gevallen toepassing worden gegeven. Deze afwijkingsbevoegdheid is gebaseerd op artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Hierin staat dat burgemeester en wethouders moeten handelen volgens de vastgestelde beleidsregels, tenzij dat voor belanghebbenden gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot het doel van de beleidsregels.

4. Verschillende reclamevormen

Zoals aangegeven zijn in dit document alle gemeentelijke beleidsregels zoveel mogelijk samengevoegd. Om een duidelijk beeld te krijgen van de verschillende soorten reclame-uitingen volgt hier een korte opsomming:

Permanente reclame

Voor permanente reclame-uitingen geldt dat deze op een eigen pand of op eigen grond worden aangebracht. De overige reclamevormen kunnen ook op openbare gronden worden geplaatst. Permanente reclame- uitingen worden aangebracht voor onbepaalde tijd. Er valt hierbij te denken aan gevelreclame, reclamezuilen en vlaggenmasten. Over het algemeen moet er voor permanente reclame-uitingen een omgevingsvergunning (bouw) aangevraagd worden. Een aanvraag wordt hierbij onder andere getoetst aan de criteria van deze nota. Hierbij wordt er niet alleen gekeken naar het uiterlijk van de reclame-uiting, maar ook naar de situatie waarin deze wordt geplaatst.

Tijdelijke reclame

Naast het welstandsbeleid kent de gemeente Rijssen-Holten een Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Deze lokale regelgeving bevat regels die relevant zijn voor reclameobjecten die meestal een tijdelijk karakter hebben. Dit kan een aankondiging zijn van een evenement of bijvoorbeeld de collecteweek van de Hartstichting. Voor tijdelijke reclame is geen APV vergunning nodig, maar deze moet wel voldoen aan de algemene criteria voor reclame-uitingen zoals in deze nota omschreven.

Uitstallingen

Binnen de gemeente wordt openbare ruimte ook gebruikt voor de uitstalling van winkelgoederen, het plaatsen van reclameborden bij winkels. Ook hierbij geldt dat hiervoor binnen de gemeente Rijssen-Holten veelal geen vergunning voor het gebruik van gemeentegrond nodig is, mits wordt voldaan aan een aantal richtlijnen. Deze richtlijnen zijn vooral gericht op het voorkomen van hinder voor voetgangers en het overige verkeer. In enkele gevallen is er wel een omgevingsvergunning noodzakelijk. Dit is bijvoorbeeld het geval als het gaat om permante reclameborden.

Contractreclame

Voor een aantal reclame-uitingen geldt dat deze zijn gereguleerd door de gemeente. Het gaat hierbij om bepaalde reclame-uitingen in de openbare ruimte (plattegrondkasten, lichtmastreclame, abri’s en displays). De gemeente heeft met een aantal bedrijven contracten afgesloten voor het plaatsen van deze reclame-vormen. Bedrijven of instellingen die op deze manier reclame willen maken moeten hiervoor ook rechtstreeks het bedrijf, waarmee een contract is afsloten, benaderen.

Bewegwijzering

Bewegwijzering is een indirecte vorm van reclame maken. Het is voor veel bedrijven namelijk van belang om vindbaar te zijn voor zijn/haar klanten. Om de locatie van het bedrijf kenbaar te maken plaatsen sommige bedrijven hun eigen bewegwijzering langs de (toegangs-)wegen van de gemeente. Dit kan een bordje in de berm zijn, maar ook aanhangers met een bord erop die langs de kant van de weg zijn geplaatst. Dit is niet toegestaan. De gemeente heeft voor de bewegwijzering een aantal regels opgesteld (zie hoofdstuk 8).

5. Algemene criteria

In de reclamenota wordt onderscheid gemaakt tussen algemene en gebiedsgerichte criteria. De algemene criteria vormen de basis waaraan alle reclame-uitingen moeten voldoen en gelden ongeacht het gebied of type reclame-uiting. Deze criteria vormen een eerste toetsingskader bij het beoordelen van reclame-uitingen, en bij het handhaven van excessen. De gemeenschappelijke criteria bestaan uit functioneel/technische eisen, verkeersveiligheids-eisen en eisen ten aanzien van het uiterlijk (welstandsaspecten).

5.1 Functioneel / technisch

Een reclame-uiting heeft een duidelijke functie voor een bedrijf. Deze zal de reclame-uiting vooral gebruiken om voor een langere periode een product of dienst aan te prijzen. Aan een reclame-uiting worden daarom de onderstaande functionele en technische eisen gesteld:

  • 1.

    In het algemeen geldt dat reclame-uitingen alleen aanvaardbaar zijn als de reclame een rechtstreeks verband heeft met de activiteiten die in het pand of op het perceel plaatsvinden. Zo is een reclame voor een automerk niet gepast op de gevel van een bakkerij. Uitzondering hierop zijn de reclames op (stads)plattegrondkasten, abri’s, displays, lichtmastreclame, tijdelijke reclame en dergelijke. Voor deze vormen van reclame, die verspreid voorkomen binnen de gehele gemeente, gelden andere criteria.

  • 2.

    Bij meerdere functies in één pand zijn op de verdiepingen met een woonbestemming geen reclame-uitingen toegestaan, tenzij dit voor een bepaald gebiedstype nadrukkelijk mogelijk wordt gemaakt.

  • 3.

    Een reclameobject moet gedurende zijn duur (kort- of langdurig) een goede bijdrage leveren aan het straatbeeld. Een reclame moet daarom worden vervaardigd van een materiaal van goede kwaliteit dat langdurig meegaat. Ook moet een reclame op een goede technische en constructieve manier aangebracht worden. Tevens is het hierbij van belang dat reclameobjecten goed onderhouden worden.

5.2 Overlast, hinder en verkeersveiligheid

Uitgangspunt is dat een reclame-uiting geen overlast of hinder mag veroorzaken voor derden (fysiek of visueel).

Ook mag de verkeersveiligheid niet in het geding komen. Daarom gelden de volgende criteria:

  • 1.

    Reclame-uitingen die knipperen en/of bewegen zijn niet toegestaan. Bij lichtbakken heeft het de voorkeur om een donker fond (achtergrond) te kiezen met heldere letters, waarbij in ieder geval geldt dat reclame- uitingen die verblindend werken niet zijn toegestaan.

  • 2.

    Uitstekende reclameobjecten aan de gevel mogen niet lager dan 2.20 meter boven het voor voetgangers bestemde deel van de openbare ruimte worden geplaatst, gemeten vanaf de onderzijde van het reclameobject (i.v.m. doorloophoogte).

  • 3.

    Uitstekende reclameobjecten aan de gevel moeten tenminste 0,50 meter vanaf de rijbaan worden geplaatst. Reclameobjecten mogen dus nooit boven de rijbaan zijn gesitueerd.

  • 4.

    Reclames mogen de zichtbaarheid van verkeerslichten of – borden en andere verkeersaanduidingen niet aantasten.

  • 5.

    Skybeamers zijn verboden.

Skybeamers

Een skybeamer is een vorm van reclame die niet wenselijk is omdat deze fysieke en/of visuele hinder voor derden kan veroorzaken. Op dit moment is er in de gemeente 1 skybeamer geplaatst. Deze situatie mag wordt gehandhaafd, maar uitbreiding of nieuwe plaatsing van een skybeamer(s) binnen de gemeente wordt niet toegestaan.

5.3 Uiterlijke verschijningsvormen

Een reclame-uiting moet een verrijking zijn van het gevelbeeld of openbare ruimte en mag in ieder geval qua plaatsing, kleurstelling, materiaalgebruik en/of detaillering niet ontsierend zijn voor het gevelbeeld en ook geen afbreuk doen aan de kwaliteit van de openbare ruimte. Dat geldt ook voor ‘huisstijlreclames’. Ten aanzien van de verschijningsvorm gelden in ieder geval de volgende voorwaarden:

  • 1.

    De vormgeving, afmetingen en kleuren van een reclame-uiting moeten afgestemd zijn op het karakter van de directe omgeving, bijvoorbeeld afgestemd op het omliggende landschap, erf, straat of aangrenzende panden.

  • 2.

    Gevelreclames dienen qua vormgeving, detaillering, afmetingen (maat en schaal) en plaatsing op de gevelopzet en het straatbeeld afgestemd te worden. De samenhang en structuur van de gevel dienen behouden te blijven.

  • 3.

    Bij monumenten moet men extra zorgvuldig met reclame-uitingen om te gaan.

  • 4.

    Bij nieuwbouw dient de reclame-uiting bij voorkeur geïntegreerd te worden in het ontwerp/architectuur. Hierdoor is de kans op ontsiering van de gevel door later aangebrachte reclames een stuk kleiner. Van nieuwbouw is ook sprake in het geval een gevel in zijn geheel wordt gewijzigd (bijvoorbeeld bij het opwaarderen van gebouwen). Een dergelijke situatie moet worden aangegrepen om nieuwe reclame-uitingen te integreren in het bouwplan.

  • 5.

    In het geval van bestaande bebouwing is de aanwezige samenhang en ritmiek van de gevel en straatwand essentieel voor een passende reclame. Als de architectuur van bestaande bebouwing al voorziet in specifieke reclamemogelijkheden, zoals koofboorden of velden tussen raamkozijnen en -bogen, zijn dat de aangewezen plaatsen waar reclame-uitingen moeten worden aangebracht.

  • 6.

    Te veel en frequente herhaling van dezelfde tekst of te grote hoeveelheid tekst per reclame dient voorkomen te worden. Tekst moet worden beperkt tot de hoofdboodschap (bedrijfsnaam, type bedrijf/ winkel of andere een aanduiding).

  • 7.

    De reclame-uiting zelf moet een eigen kwaliteit hebben waarbij er wordt gelet op de vormgeving, maatvoering, typografie, kleurstelling, lay-out, materiaalgebruik en wijze van plaatsing.

  • 8.

    Geen reclames in reflecterende en/of fluorescerende kleuren.

6. Gebiedsgerichte criteria

Naast de algemene criteria (hoofdstuk 3) gelden voor verschillende gebieden ook specifieke eisen voor reclame-uitingen. Zo wordt er aan reclame op bedrijventerreinen andere eisen gesteld dan aan reclame in een woongebied. Dit geldt uiteraard ook weer voor reclame-uitingen in centrumgebieden of in het buitengebied. Deze gebiedsgerichte criteria hebben tot doel om het specifieke karakter van dat gebied te behouden. De indeling van de gebiedsgerichte criteria is gebaseerd op de gebiedsindeling van de bestemmingsplannen / omgevingsplan en de welstandsnota.

6.1 Centrumgebieden

Centrumgebieden hebben een uitgesproken winkelkarakter en vormen de kernen van de gemeente. Om een uitnodigend centrum te hebben en houden is het van belang om naast een aantrekkelijke openbare ruimte ook de bebouwde omgeving van een goede kwaliteit te hebben. Te veel en te grote reclame-uitingen passen hier niet bij. Algemeen kan hierbij worden gesteld dat de reclames op winkelniveau geplaatst moeten worden. Zo ontstaat er een logische relatie tussen de reclame-uiting en de functie van een bedrijf. Ook wordt zo de overlast voor eventuele bovenliggende woningen beperkt.

Een aanvraag die voldoet aan onderstaande normen ontvangt altijd een positief welstandsadvies, waarbij wordt aangeven dat de aanvraag voldoet aan redelijke eisen van welstand. Daarnaast kan de stadsbouwmeester of welstandscommissie in bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken als de aanvraag niet past binnen de normen, waarbij de algemene criteria blijven gelden.

CRITERIA GEVELRECLAME

Per bedrijf/winkel zijn er maximaal 2 zichtbare reclame-uitingen aan de voorgevel toegestaan. Aan de zijgevel is maximaal 1 zichtbare reclame-uiting toegestaan, tenzij er sprake is van een hoekpand met twee winkelpuien. Dan is er sprake van twee voorgevels. In een enkel geval kan er sprake zijn van 3 voorgevels. De reclame-uitingen kunnen bestaan uit de onderstaande vormen van reclame waarbij geldt dat er nooit meer dan het maximaal aangegeven aantal van deze reclamevorm mag worden aangebracht.

PLAT OP DE GEVEL

Hoeveel

maximaal 2

Waar

  • passend in de structuur van de gevel/winkelpui

  • bij meerdere verdiepingen onder de kozijnen op de eerste verdieping

  • bij plaatsing op de gevel in ieder geval binnen de contouren van het gebouw

  • bij plaatsing tegen een luifel binnen de contouren van het boeiboord

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 3.50 m²

  • bij voorkeur uitgevoerd in losse letters, of anders een door middel van een passend vormgegeven reclamebord of lichtbak (afhankelijk van bedrijfsstijl)

  • eventueel uitgevoerd als lichtgevende of aangelichte reclame (zie hiervoor de aanvullende criteria)

LOODRECHT OP DE GEVEL

Hoeveel

Nul

Dit is niet meer mogelijk vanwege het beleid om het openbaar gebied en panden in het centrum aantrekkelijker te maken. Dit sluit aan op de structuurvisies voor het centrum van Rijssen en Holten en de uitvoeringsmaatregelen, zoals de ontluifelingssubsidie. Hierbij wordt gestimuleerd om panden weer een oorspronkelijk karakter te geven. Belangrijk is om de kwaliteit van de openbare ruimte en de bebouwde omgeving. Met minder reclame en het ontluifelen en verfraaien van gevels wordt hier in grote mate aan bijgedragen. De verblijfskwaliteit in het centrum verbetert om zo meer mensen naar het centrum te trekken en te houden.

FRAMES RECLAMEDOEK

Hoeveel

maximaal 1

Waar

  • uitsluitend geplaatst op blinde gevels (niet voor de gevelopeningen) en aangepast aan de architectuur

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 4.00 m²

BANIER CONSTRUCTIE

Hoeveel

maximaal 2

Waar

  • bij meerdere verdiepingen geplaatst onder de vloer van de tweedeverdieping

  • het zicht vanuit een naastgelegen woonruimte mag hierdoor niet ontnomen worden

  • passend in de structuur van de gevel/winkelpui

Hoe

  • plat of loodrecht op de gevel

  • bij loodrechte plaatsing maximaal 0.80 meter uit de gevel stekend, inclusief bevestigingsconstructie

  • afstand tot de dichtstbijzijnde raam moet hetzelfde zijn als de afstand uit de gevel

  • bij loodrechte plaatsing tenminste 0.50 meter van zijgevel, naburig pand of erfgrensgeplaatst

  • banieren aan de gevel mogen niet lager dan 2.20 meter boven de openbare ruimte (voetgangerszone zie 3.2.3.) worden geplaatst, gemeten vanaf de onderzijde

  • oppervlakte van de banier bedraagt maximaal 1.50 m²

  • banier is uitgevoerd in een passendekleurstelling

  • bij meerdere exemplaren identiek uitvoeren (verschillende banieren zijn niet toegestaan)

VLAGGEN, VAANDELS EN WIMPELS

vergunningsvrij onder de volgende voorwaarden

Hoeveel

maximaal 2

Waar

  • vlaggenstok bevestigd onder de kozijnen op de eerste verdieping

  • bevestigd aan een ‘normale’vlaggenstok

Hoe

  • bij meerdere exemplaren identiek uitvoeren (verschillende vlaggen, vaandels en wimpels zijn niet toegestaan)

VLAGGENMASTEN

alleen bij gebouwen met meerdere winkels, zoals Hogewal

Hoeveel

maximaal 3 al dan niet vergunningsvrij

Waar

  • uitsluitend bij gebouwen met meerdere winkels

  • bij de hoofdentree van het gebouw of bij de toegang van het aanwezige parkeerterrein op tenminste 1.00 meter van het openbaar gebied

Hoe

  • masten zijn niet hoger dan 8.00 meter, tenzij anders geregeld in bestemmingsplan

  • uitgevoerd met identieke vlaggen/banieren (afmeting en opdruk); bijvoorbeeld via een winkeliersvereniging

RECLAMECONSTRUCTIE OF ZUIL

alleen bij gebouwen met meerdere winkels, zoals Hogewal

Hoeveel

maximaal 1

Waar

  • uitsluitend bij gebouwen met meerdere winkels

  • bij de hoofdentree van het gebouw of bij de toegang van het aanwezige parkeerterrein op tenminste 1.00 meter van het openbaar gebied

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 4.00 m²

  • bij meerdere winkels bedoeld als gezamenlijke presentatie van de in het gebouw aanwezige winkels

BOUW- EN PROJECTBORDEN

alleen tijdelijk, vergunningsvrij onder de volgende voorwaarden

Hoeveel

maximaal één bouw- / projectreclame per project

Termijn

tijdens de werkzaamheden tot maximaal 1 maand na de oplevering

Waar

geplaatst achter de hekken en/of op het terrein waar de werkzaamheden plaatsvinden

RECLAMEDOEK OF- BORD

alleen tijdelijk, vergunningsvrij onder de volgende voorwaarden

Hoeveel

maximaal 1, of bij een bouwproject in een bouwhek

Termijn

maximaal 14 dagen, of tijdens de werkzaamheden tot maximaal 1 maand na de oplevering

Waar

uitsluitend op het eigen terrein en/of op de hekken waar de werkzaamheden plaatsvinden.

Hoe

  • in de vorm van een spandoek of bord met een oppervlakte van maximaal 6.00 m²

  • bedoeld voor het aankondigen van een activiteit of evenement op hetzelfde terrein (bijvoorbeeld een ‘Paasshow’ of ‘Open huis’)

AANVULLENDE CRITERIA RECLAMEVERLICHTING

Het is toegestaan om de reclamevormen die hiervoor genoemd zijn verlicht of aangelicht uit te voeren. Hierbij dienen de volgende richtlijnen in acht te worden genomen.

  • reclameborden of losse letters die plat op de gevel zijn aangebracht mogen worden aangelicht

  • lichtbakken of verlichte losse letters (zowel plat als haaks op de gevel) mogen zijn voorzien van een verlichtingsarmatuur

  • verlichtingsarmatuur bij voorkeur energiezuinig uitvoeren

  • kokers, bestemd voor het opbergen van leidingen, zijn geschilderd in een donkere kleur of in dezelfde kleur als het gevelvlak

  • de reclameverlichting is uitgeschakeld tussen 23.00 uur en 07.00 uur, tenzij er sprake is van ruimere openingstijden

6.2 Bedrijventerreinen

Bedrijventerreinen kenmerken zich door grootschalige gebouwen en een functionele uitstraling. Deze terreinen liggen veelal aan de rand van de stad, in de overgang naar het platteland. Gezien de grotere schaal van de bebouwing is een ruimere hoeveelheid reclame mogelijk. Uitgangspunt blijft dat de reclame op een logische plaats tegen het gebouw of op eigen terrein geplaatst dient te worden.

Een aanvraag die voldoet aan onderstaande normen ontvangt altijd een positief welstandsadvies, waarbij wordt aangeven dat de aanvraag voldoet aan redelijke eisen van welstand. Daarnaast kan de stadsbouwmeester of welstandscommissie in bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken als de aanvraag niet past binnen de normen, waarbij de algemene criteria blijven gelden.

CRITERIA GEVELRECLAME

Per bedrijf zijn er maximaal 4 zichtbare reclame-uitingen toegestaan aan de voorgevel. Aan de zij- of achtergevel is maximaal 1 zichtbare reclame-uiting toegestaan. Is er sprake van een hoekpand dat duidelijk op twee zijden is georiënteerd, dan is er sprake van twee voorgevels. Bij bedrijfsverzamelgebouw kunnen, conform de criteria, in sommige gevallen meer reclame-uitingen aan de gevels worden toegestaan. De reclame-uitingen kunnen bestaan uit de onderstaande vormen van reclame waarbij geldt dat er nooit meer dan het maximaal aangegeven aantal van deze reclamevorm mag worden aangebracht.

PLAT OP DE GEVEL

Hoeveel

maximaal 2 bij bedrijfsverzamelgebouw is er per bedrijf 1 reclame object en/of –bord toegestaan. Deze moeten op elkaar zijn afgestemd (plaatsing en afmeting)

Waar

  • passend in de structuur/gevelindeling van het pand

  • bij plaatsing op de gevel in ieder geval binnen de contouren van het gebouw

  • bij plaatsing tegen een luifel binnen de contouren van het boeiboord

Hoe

De (gezamenlijke) oppervlakte bedraagt maximaal 8% van de geveloppervlakte, de exacte maximale oppervlakte wordt bepaald door de structuur/gevelindeling en architectuur van de gevel. Zo kan de maximale oppervlakte uiteindelijk minder dan 8% zijn, met een maximum van 20.00 m².

Reclame-uitingen met een oppervlakte van 10.00 m² of groter moeten worden uitgevoerd in losse letters bij een uitvoering in losse letters (en eventuele bedrijfslogo’s) wordt het geheel aangemerkt als één reclame-uiting. Open belettering heeft de voorkeur, omdat deze reclame- vorm de architectonische kenmerken van een gebouw het meest respecteert.

HAAKS OP DE GEVEL

Hoeveel

maximaal 2

Waar

passend in de structuur/gevelindeling van het pand

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 1.00 m²

  • maximaal 1.00 meter uit de gevel stekend, inclusief bevestigingsconstructie

  • uitgevoerd met losse letters, een passend vormgegeven reclameobject, reclamebord of lichtbak

FRAMES RECLAMEDOEK

Hoeveel

maximaal 1

Waar

  • geplaatst in een daarvoor bestemde frameconstructie

  • uitsluitend geplaatst op blinde gevels (niet voor de gevelopeningen) en aangepast aan de architectuur

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 8% van de oppervlakte van de gevel, met een maximum van 10.00 m²

BANIER CONSTRUCTIES

Hoeveel

maximaal 2

Waar

passend in de structuur van de gevel

Hoe

  • plat of loodrecht op de gevel

  • bij loodrechte plaatsing maximaal 1.00 meter uit de gevel stekend, inclusief bevestigingsconstructie en niet lager dan 2.20 meter boven de openbare ruimte geplaatst, gemeten vanaf de onderzijde

  • bij loodrechte plaatsing tenminste 0.50 meter van zijgevel, naburig pand of erfgrensgeplaatst

  • oppervlakte van de banier bedraagt maximaal 2.50 m²

  • banier uitgevoerd in een passendekleurstelling

  • bij meerdere exemplaren identiek uitvoeren (verschillende banieren zijn niet toegestaan)

VLAGGEN, VAANDELS EN WIMPELS

Hoeveel

maximaal 3

Waar

vlaggenstok bevestigd onder de vloer van de eerste verdieping

Hoe

  • bevestigd aan een ‘normale’ vlaggenstok

  • bij meerdere exemplaren identiek uitvoeren (verschillende vlaggen, vaandels of wimpels zijn niet toegestaan)

RECLAMECONSTRUCTIE OF ZUIL

Hoeveel

Per bedrijf of bedrijfsverzamelgebouw is maximaal 1 van de volgende vrijstaande reclame- uitingen toegestaan. In het geval dat een bedrijf duidelijk aan twee zijden georiënteerd is kan aan beide zijden een van de onderstaande reclame-uitingen worden toegestaan.

Waar

Bij de (hoofd)toegang van het bedrijf/bedrijfsverzamelgebouw of bij de entree van het eventueel aanwezige parkeerterrein op tenminste 1.00 meter van het openbaar gebied.

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 15.00 m²

  • bij bedrijfsverzamelgebouw bedoeld als gezamenlijke presentatie van de in het gebouw aanwezige bedrijven

RECLAMEDOEK IN FRAME (VRIJSTAAND)

Hoeveel

Per bedrijf of bedrijfsverzamelgebouw is maximaal 1 van de volgende vrijstaande reclame- uitingen toegestaan. In het geval dat een bedrijf duidelijk aan twee zijden georiënteerd is kan aan beide zijden een van de onderstaande reclame-uitingen worden toegestaan.

Waar

geplaatst in een daarvoor bestemde vaste frameconstructie op eigen terrein

Hoe

maximaal 6.00 m² aan oppervlakte

VLAGGENMASTEN

Hoeveel

maximaal 3 al dan niet vergunningsvrij

Waar

bij de hoofdentree van het terrein of langs de toegang naar het bedrijf bedrijfsverzamelgebouw toe, of bij de hoofdentree van het bedrijf

Hoe

  • masten zijn niet hoger dan 8.00 meter tenzij in het bestemmingsplan anders is geregeld

  • uitgevoerd met identieke vlaggen/banieren (afmeting en opdruk)

  • bij bedrijfsverzamelgebouw bedoeld als gezamenlijke presentatie van de in het gebouw aanwezige bedrijven

BOUW- EN PROJECTBORDEN

Alleen tijdelijk, vergunningsvrij onder de volgendevoorwaarden:

Hoeveel

maximaal één bouw-/projectreclame per project

Termijn

tijdens de werkzaamheden tot maximaal 1 maand na de oplevering waar

Waar

  • geplaatst achter de hekken en/of op het terrein waar de werkzaamheden plaatsvinden

  • tegen de gevel of steiger van het pand waar de bouwwerkzaamheden betrekking op hebben

RECLAMEDOEK OF- BORD

Alleen tijdelijk, vergunningsvrij onder de volgende voorwaarden:

Hoeveel

maximaal 1, of bij een bouwproject in een bouwhek.

Termijn

maximaal 14 dagen, of tijdens de werkzaamheden tot maximaal 1 maand na de oplevering

Waar

uitsluitend op het eigen terrein en/of op de hekken waar de werkzaamheden plaatsvinden

Hoe

  • in de vorm van een spandoek of bord met een oppervlakte van maximaal 6.00 m²

  • bedoeld voor het aankondigen van een activiteit of evenement op hetzelfde terrein (bijvoorbeeld een ‘Paasshow’ of ‘Open huis’)

LUIFELRECLAME

Hoeveel

maximaal 1 per zijde op maximaal 2 zijden

Waar

op de randen van de luifel en tussen de boven- en onderzijde van de luifelconstructie

Hoe

bij voorkeur uitgevoerd als aangelichte reclame-uiting of anders een door middel van een passend vormgegeven reclameobject. In alle gevallen is de verlichting uitgeschakeld tussen 23.00 uur en 07.00 uur , tenzij er sprake is van ruimere openingstijden

CRITERIA TANKSTATIONS

Op het bedrijventerrein zijn een aantal tankstations aanwezig. Voor reclame bij deze bedrijven geldt dat deze over het algemeen niet altijd voldoen aan de hiervoor genoemde criteria.

Voor de luifelreclame en prijzenborden kan hierbij worden afgeweken van de genoemde criteria. Voor wat betreft de overige reclame-uitingen moet worden voldaan aan de criteria zoals deze zijn beschreven in dit hoofdstuk.

6.3 Woongebieden

Uitgangspunt is dat in gebieden met hoofdzakelijk een woonfunctie geen reclame-uitingen passen. Een uitzondering zijn situaties waarbij er sprake is van een aan huis gebonden beroep. Voor deze gevallen is een bescheiden reclame-uiting aanvaardbaar. Voor grotere panden met een positieve bedrijfs-, winkel- of horecabestemming in een woongebied gelden andere richtlijnen. Uitgangspunt is dat reclame-uitingen beperkt aanwezig zijn.

Een aanvraag die voldoet aan onderstaande normen ontvangt altijd een positief welstandsadvies, waarbij wordt aangeven dat de aanvraag voldoet aan redelijke eisen van welstand. Daarnaast kan de stadsbouwmeester of welstandscommissie in bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken als de aanvraag niet past binnen de normen, waarbij de algemene criteria blijven gelden.

CRITERIA RECLAME BIJ PRAKTIJKRUIMTE AAN HUIS

Per woning met praktijkruimte is maximaal 1 zichtbare gevelreclame en/of 1 vrijstaande reclame- uiting in het voorerfgebied toegestaan. Deze reclame-uiting kan bestaan uit:

BORDJE OP DE GEVEL

Hoeveel

maximaal 1

Waar

naast de voordeur of entree van de bedrijfsruimte

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 0.25 m²

  • plat op de gevel

  • reclame aanlichten mag (niet uitvoeren als lichtobject)

RECLAMECONSTRUCTIE OF ZUIL

Hoeveel

maximaal 1

Waar

  • naast de inrit/toegang tot het perceel op minimaal 0.5 meter

  • afstand van de perceelgrens

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 0.60 m²

  • bedoeld voor naam- en/of beroepsaanduiding van bedrijf

  • reclame aanlichten mag (niet uitvoeren als lichtobject)

VLAGGENMASTEN

Hoeveel

maximaal 1 al dan niet vergunningsvrij

Waar

naast de inrit/toegang tot het perceel op minimaal 0.5 meter afstand van de perceelgrens

Hoe

mast is niet hoger dan 6.00 meter

EENZIJDIG OBJECT OF PLAT OP DE GEVEL

Hoeveel

maximaal 1

  • Per bedrijf (winkel), horecagelegenheid of instelling maximaal 2 zichtbare reclameuitingen aan de voorgevel

  • Als sprake is van een oriëntatie aan twee zijden (hoeksituatie), dan is er sprake van twee voorgevels

Waar

  • boven de entree of passend in de structuur van de gevel

  • bij meerdere verdiepingen onder de onderdorpel van de kozijnen op de eerste verdieping

  • bij plaatsing op een luifel binnen de contouren van het boeiboord

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 1.20 m² - bij voorkeur uitgevoerd in losse letters of anders door middel van een passend vormgegeven reclamebord of lichtbak (afhankelijk van bedrijfsstijl) - eventueel uitgevoerd als lichtgevende of aangelichte reclame (zie hiervoor de aanvullende criteria)

  • reclameborden of losse letters die plat op de gevel zijn aangebracht mogen worden aangelicht

  • lichtbakken of verlichte losse letters (zowel plat als haaks op de gevel) mogen zijn voorzien van een verlichtingsarmatuur

  • verlichtingsarmatuur bij voorkeur energiezuinig uitvoeren

  • kokers, bestemd voor het opbergen van leidingen, zijn geschilderd in een donkere kleur of in dezelfde kleur als het gevelvlak

  • de reclameverlichting is uitgeschakeld tussen 23.00 uur en 07.00 uur

DUBBELZIJDIG OF HAAKS OP DE GEVEL

Hoeveel

maximaal 1

  • Per bedrijf (winkel), horecagelegenheid of instelling maximaal 2 zichtbare reclameuitingen aan de voorgevel

  • Als sprake is van een oriëntatie aan twee zijden (hoeksituatie), dan is er sprake van twee voorgevels

Waar

passend in de structuur van de gevel - bij meerdere verdiepingen onder de onderdorpel van de kozijnen op de eerste verdieping

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 0.40 m² - maximaal 0.80 meter uit de gevel stekend, inclusief de bevestigingsconstructie

  • minimaal 0.50 meter van zijmuur, naburig pand of perceelgrens geplaatst

  • eventueel uitgevoerd als lichtgevende of aangelichte reclame (zie hiervoor de aanvullende criteria)reclameborden of losse letters die plat op de gevel zijn aangebracht mogen worden aangelicht

  • lichtbakken of verlichte losse letters (zowel plat als haaks op de gevel) mogen zijn voorzien van een verlichtingsarmatuur

  • verlichtingsarmatuur bij voorkeur energiezuinig uitvoeren

  • kokers, bestemd voor het opbergen van leidingen, zijn geschilderd in een donkere kleur of in dezelfde kleur als het gevelvlak

  • de reclameverlichting is uitgeschakeld tussen 23.00 uur en 07.00 uur

BANIER CONSTRUCTIES

Hoeveel

maximaal 1

  • Per bedrijf (winkel), horecagelegenheid of instelling maximaal 2 zichtbare reclameuitingen aan de voorgevel

  • Als sprake is van een oriëntatie aan twee zijden (hoeksituatie), dan is er sprake van twee voorgevels

Waar

  • bij meerdere verdiepingen geplaatst onder de onderdorpelvan de kozijnen op de eerste verdieping

  • bij een winkelruimte die uit meerdere verdiepingen bestaat is een hogere plaatsing toegestaan, tenzij het zicht vanuit een naastgelegen woonruimte hierdoor ontnomen wordt

Hoe

  • plat of loodrecht op de gevel - bij loodrechte plaatsing maximaal 0.80 meter uit de gevel stekend, inclusief bevestigingsconstructie en niet lager dan 2.20 meter boven de openbare ruimte gemeten vanaf de onderzijde

  • bij loodrechte plaatsing minimaal 0.50 meter van zijgevel, naburig pand of erfgrensgeplaatst

  • oppervlakte van de banier bedraagt maximaal 1.50 m²

  • banier is uitgevoerd in een passendekleurstelling

VLAGGEN, VAANDELS EN WIMPELS

Hoeveel

maximaal 2

  • Per bedrijf (winkel), horecagelegenheid of instelling maximaal 2 zichtbare reclameuitingen aan de voorgevel

  • Als sprake is van een oriëntatie aan twee zijden (hoeksituatie), dan is er sprake van twee voorgevels

Waar

vlaggenstok bevestigd onder de vloervan de eerste verdieping

Hoe

  • bevestigd aan een ‘normale’ vlaggenstok

  • bij meerdere exemplaren identiek uitvoeren (verschillende vlaggen, vaandels of wimpels zijn niet toegestaan)

RECLAMECONSTRUCTIE OF -ZUIL

Hoeveel

maximaal 1

Per bedrijf of bedrijfsverzamelgebouw is maximaal 1 van de volgende vrijstaande reclame- uitingen toegestaan. In het geval dat een bedrijf duidelijk aan twee zijden georiënteerd is kan aan beide zijden een van de onderstaande reclame-uitingen worden toegestaan

Waar

bij de toegang van het gebouw of bij de entree van het eventueel aanwezige parkeerterrein op tenminste 1.0 meter van het openbaar gebied

Hoe

oppervlakte bedraagt maximaal 3.50 m²

VLAGGENMAST

Hoeveel

maximaal 1 al dan niet vergunningsvrij

Per bedrijf of bedrijfsverzamelgebouw is maximaal 1 van de volgende vrijstaande reclame- uitingen toegestaan. In het geval dat een bedrijf duidelijk aan twee zijden georiënteerd is kan aan beide zijden een van de onderstaande reclame-uitingen worden toegestaan

Waar

  • bij de hoofdentree van het terrein of langs de toegang naar het bedrijf toe

  • bij de hoofdentree van grotere gebouwen met meerdere bedrijven

Hoe

mast is niet hoger dan 8.00 meter

LUIFELRECLAME SPECIFIEK VOOR TANKSTATIONS

Hoeveel

Maximaal 1 per zijde op maximaal 2 zijden

Waar

op de randen van de luifel en tussen de boven- en onderzijde van de luifelrand

Hoe

bij voorkeur uitgevoerd als aangelichte reclame-uiting of anders een door middel van een passend vormgegeven reclameobject. In alle gevallen is de verlichting uitgeschakeld tussen 23.00 uur en 07.00 uur, tenzij er sprake is van ruimereopeningstijden

PRIJZENBORD / RECLAMEZUIL SPECIFIEK VOOR TANKSTATIONS

Hoeveel

Maximaal 1

Waar

het afhankelijk van de terreininrichting op een voor verkeer zichtbare plek in de directe nabijheid van het tankstation

Hoe

ondergeschikt en afgestemd op de architectuur van het gebouw met een maximum van 6.00 m²

BOUW- EN PROJECTBORDEN

Alleen tijdelijk, vergunningsvrij onder de volgende voorwaarden

Hoeveel

maximaal één bouw-/projectreclame per project

Termijn

tijdens de werkzaamheden tot maximaal 1 maand na de oplevering waar

Waar

geplaatst achter de hekken en/of op het terrein waar de werkzaamheden plaatsvinden tegen de gevel of steiger van het pand waar de bouwwerkzaamheden betrekking op hebben

BOUW- EN PROJECTBORDEN

Alleen tijdelijk, vergunningsvrij onder de volgende voorwaarden

Hoeveel

maximaal 1, of bij een bouwproject in een bouwhek

Termijn

maximaal 14 dagen, of tijdens de werkzaamheden tot maximaal 1 maand na de oplevering

Waar

geplaatst achter de hekken en/of op het terrein waar de werkzaamheden plaatsvinden tegen de gevel of steiger van het pand waar de bouwwerkzaamheden betrekking op hebben

Hoe

in de vorm van een spandoek of bord met een oppervlakte van maximaal 6.00 m² bedoeld voor het aankondigen van een activiteit of evenement op hetzelfde terrein (bijvoorbeeld een ‘Paasshow’ of ‘Open huis’)

6.4 Buitengebieden

Het buitengebied heeft een open en landelijk karakter. Dit wordt versterkt door de aanwezigheid van agrarische bedrijven. Reclame-uitingen horen hier in principe niet thuis en kunnen visuele vervuiling veroorzaken. Echter zijn er, in de loop der jaren, ook andere vormen van bedrijvigheid ontstaan. Hieronder ook bedrijven die van oorsprong niet gebiedseigen zijn. Ook deze niet-agrarische bedrijven hebben een bepaalde behoefte om reclame te maken voor haar producten of diensten. Uitgangspunt voor reclame in het buitengebied is een terughoudend beleid, waarbij de reclame-uitingen tot het minimum (hoeveelheid en afmetingen) worden beperkt.

6.4.1 Reclame bij agrarische bedrijven

Agrarische bedrijven hebben vaak niet de behoefte om reclame te maken voor hun bedrijf/product. Een reclame- uiting is in deze situaties veelal bedoeld om de vindbaarheid van het bedrijf te vergroten. Hieronder zijn de criteria weergegeven voor deze soort van bedrijven.

Een aanvraag die voldoet aan onderstaande normen ontvangt altijd een positief welstandsadvies, waarbij wordt aangeven dat de aanvraag voldoet aan redelijke eisen van welstand. Daarnaast kan de stadsbouwmeester of welstandscommissie gemotiveerd afwijken als de aanvraag niet past binnen de normen, waarbij de algemene criteria blijven gelden.

CRITERIA RECLAME BIJ PRAKTIJKRUIMTE AAN HUIS

Bij een agrarisch bedrijf is er maximaal 1 zichtbare gevelreclame en/of 1 vrijstaande reclame-uiting in het voorerfgebied toegestaan.

RECLAMEBORD OF –OBJECT OP DE GEVEL

Hoeveel

maximaal 1

Waar

  • uitsluitend op het hoofdgebouw / de woning van het perceel

  • boven de entree, gecentreerd in de gevel of passend in de structuur/gevelindeling en architectuur van het gebouw

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 1.20 m²

  • enkelzijdig en plat op de gevel (haaks is niet toegestaan)

  • uitgevoerd met losse letters of een passend vormgegeven reclamebord

  • niet verlicht of aangelicht

RECLAMECONSTRUCTIE OF -ZUIL

Hoeveel

maximaal 1

Waar

  • uitsluitend op het hoofdgebouw van het perceel

  • boven de entree, gecentreerd in de gevel of passend in de structuur/gevelindeling en architectuur van het gebouw

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 1.20 m²

  • enkelzijdig en plat op de gevel (haaks is niet toegestaan)

  • uitgevoerd met losse letters of een passend vormgegeven reclamebord

  • niet verlicht of aangelicht

6.4.2 Reclame bij niet-agrarische bedrijven

Onder niet-agrarische bedrijven vallen de bedrijven die van oorsprong niet gebiedseigen zijn, maar die in de loop der jaren in het buitengebied zijn ontstaan of zich hier hebben gevestigd. Hierbij valt te denken aan recreatie en sportterreinen, bepaalde vormen van (detail-)handel en horeca. Maar ook nieuwere vormen van bedrijvigheid die nog wel een relatie hebben met het boerenbedrijf, zoals een boeren-camping of een bed & breakfast.

Voor het aanbrengen van reclame bij deze bedrijven is het van belang dat deze het landelijke karakter van het buitengebied niet aantasten. Een overdaad aan reclame is daarom niet toegestaan. Ook overdreven grote reclame-uitingen en reclame-uitingen die lichthinder veroorzaken zijn ongewenst. Reclame-verlichting moet dan ook zijn uitgeschakeld tussen 23.00 uur en 7.00 uur.

Ook deze niet-agrarische bedrijven hebben een bepaalde behoefte om reclame te maken voor haar producten of diensten. De richtlijnen hiervoor zijn wat algemener dan die voor agrarische bedrijven. Voor dergelijke bedrijven zal aan de welstandscommissie een ‘maatwerk-advies’ worden gevraagd. Een aanvraag die voldoet aan onderstaande normen ontvangt altijd een positief welstandsadvies, waarbij wordt aangeven dat de aanvraag voldoet aan redelijke eisen van welstand. Daarnaast kan de stadsbouwmeester of welstandscommissie gemotiveerd afwijken als de aanvraag niet past binnen de normen, waarbij de algemene criteria blijven gelden..

CRITERIA RECLAME BIJ AGRARISCHE NEVENACTIVITEITEN

De laatste jaren ontwikkelt het buitengebied zich steeds meer als aantrekkelijk recreatiegebied. Deze trend zal zich de komende jaren doorzetten. Bestaande agrarische bedrijven gaan hier in mee en starten steeds vaker met het exploiteren van een nevenactiviteit. Hierbij valt te denken aan kleinschalig kamperen, een bed & breakfast of andersoortige activiteiten, waarbij het belangrijk is dat deze is te vinden voor haar gasten of klanten.

RECLAMECONSTRUCTIE OF -ZUIL

Hoeveel

maximaal 1

Waar

bij toegang tot het perceel/erf op minimaal 1.00 meter afstand van de perceelgrens

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 2.00 m² - bedoeld voor naam- en/of beroepsaanduiding van bedrijf

  • een in de omgeving passend kleurgebruik, (bijv. donker fond/ achtergrond met en een lichte opdruk)

  • reclame aanlichten mag (niet uitvoeren als lichtobject), mits de verlichting vanaf 23.00 uur uitgeschakeld is

VLAGGENMAST

Hoeveel

maximaal 1 al dan niet vergunningsvrij

Waar

naast de inrit/toegang tot het perceel op minimaal 0.5 meter afstand van de perceelgrens

Hoe

mast is niet hoger dan 8.00 meter

CRITERIA RECLAME BIJ RECREATIETERREINEN EN/OF RECREATIEBEDRIJF

In de gemeente zijn er verschillende recreatieterreinen en recreatiebedrijven aanwezig. Reclame hierbij moet een functionele relatie hebben met het betreffende terrein en/of bedrijf. Als er op een recreatieterrein meerdere recreatiebedrijven zijn gevestigd gelden de criteria per bedrijf. Een recreatiebedrijf moet een omvang hebben van minimaal 10 recreatiewoningen. Hieronder vallen ook mini-campings en kampeerboerderijen.

RECLAMECONSTRUCTIE OF -ZUIL

Hoeveel

maximaal 1 (per recreatieterrein en/of recreatiebedrijf)

Waar

bij toegang tot het perceel/erf op minimaal 1.00 meter afstand van de perceelgrens

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 4.00 m²

  • bedoeld als welkomstbord en/of naam aanduiding van het recreatiebedrijf

  • reclame aanlichten mag (niet uitvoeren als lichtobject), mits de verlichting tussen 23.00 uur en 07.00 uur uitgeschakeld is.

VLAGGENMASTEN

Hoeveel

maximaal 3 al dan niet vergunningsvrij

Waar

bij de hoofdentree van het terrein of langs de toegang naar het recreatieterrein toe

Hoe

  • masten zijn niet hoger dan 8.00 meter, tenzij anders geregeld in bestemmingsplan

OVERIGE RECLAME-UITINGEN

Algemeen

Recreatieterreinen kenmerken zich over het algemeen vanwege hun omsloten karakter. De bovenstaande criteria hebben dan ook voornamelijk betrekking op reclame welke van buitenaf is te zien. Op het recreatieterrein zelf is het ook toegestaan om reclame-uitingen aan te brengen. Omdat deze veelal minder zichtbaar zijn vanaf de openbare weg is het niet nodig om hiervoor specifieke aantallen en afmetingen te noemen. Wel moeten deze reclame-uitingen passend worden vormgegeven op het bouwwerk waarop deze wordt aangebracht of in de omgeving waarin deze wordt geplaatst.

CRITERIA RECLAME BIJ SPORTTERREINEN

Binnen de gemeente zijn een aantal sportterreinen aanwezig in het buitengebied. Voor wat betreft reclame-uitingen kenmerken deze terreinen zich met name vanwege de aanwezigheid van sponsorreclame. Voor deze sportterreinen geldt dat er niet kan worden volstaan met een beperkt aantal reclame-uitingen. Voor deze sportterreinen wordt in overleg met de welstandscommissie een ‘maatwerk-advies’ gemaakt.

RECLAMECONSTRUCTIE OF -ZUIL

Hoeveel

maximaal 1

Waar

bij toegang tot het sportterrein op minimaal 1.00 meter afstand van de perceelgrens

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 2.00 m²

  • bedoeld voor de naam aanduiding van het sportterrein (niet voor de naam aanduiding van een sportvereniging)

  • reclame aanlichten mag (niet uitvoeren als lichtobject), mits de verlichting tussen 23.00 uur en 07.00 uur uitgeschakeld is.

VLAGGENMASTEN

Hoeveel

maximaal 3 al dan niet vergunningsvrij

Waar

bij de hoofdentree van het terrein of langs de toegang naar het sportterrein toe

Hoe

  • masten zijn niet hoger dan 8.00 meter, tenzij anders geregeld in omgevingsplan/ bestemmingsplan

  • uitgevoerd met identieke vlaggen/banieren (afmeting en opdruk)

CRITERIA RECLAME BIJ HORECAGELEGENHEDEN

In het buitengebied zijn een aantal horecagelegenheden aanwezig. Hierbij is reclame toegestaan, maar deze moet terughoudend zijn in relatie tot het buitengebied. Reclame bij horecabedrijven mag dus niet van grote afstand al zichtbaar zijn.

ENKELZIJDIG RECLAMEOBJECT (PLAT OP DE GEVEL)

Hoeveel

maximaal 1

Waar

  • passend in de structuur van de gevel

  • bij plaatsing op de gevel in ieder geval binnen de contouren van het gebouw

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 3.00 m²

  • bedoeld voor de naam aanduiding van de horecagelegenheid

  • bij voorkeur uitgevoerd in losse letters of anders een door middel van een passend vormgegeven reclamebord of lichtbak (afhankelijk van bedrijfsstijl)

  • bij een uitvoering in losse letters (en eventuele bedrijfslogo’s) wordt het geheel aangemerkt als één reclame-uiting. Open belettering heeft de voorkeur, omdat deze reclame-vorm de architectonische kenmerken van een gebouw het meest respecteert

  • bij voorkeur uitgevoerd als aangelichte reclame-uiting. Bij uitvoering als lichtbak uitgevoerd met een donker fond (achtergrond) voorzien van heldere letters. Hierbij geldt dat de reclame- uitingen geen lichthinder mag veroorzaken. In alle gevallen is de verlichting uitgeschakeld tussen 23.00 uur en 07.00 uur

DUBBELZIJDIG RECLAMEOBJECT (LOODRECHT OP DE GEVEL)

Hoeveel

maximaal 1

Waar

passend in de structuur van de gevel

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 0.60 m²

  • bedoeld als naamaanduiding van de horecagelegenheid of als reclame-uiting voor een (bier-) merk dat geschonken wordt

  • maximaal 0.80 meter uit de gevel stekend, inclusief de bevestigingsconstructie

  • reclame aanlichten mag (niet uitvoeren als lichtobject), mits de verlichting tussen 23.00 uur en 07.00 uur uitgeschakeld is

RECLAMECONSTRUCTIE OF -ZUIL

Hoeveel

maximaal 1

Waar

bij toegang tot de horecagelegenheid op minimaal 1.00 meter afstand van de perceelgrens

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 2.00 m²

  • bedoeld als welkomstbord en/of naam aanduiding van het horecabedrijf

  • reclame aanlichten mag (niet uitvoeren als lichtobject), mits de verlichting tussen 23.00 uur en 07.00 uur uitgeschakeld is

VLAGGENMAST

Hoeveel

maximaal 3 al dan niet vergunningsvrij

Waar

bij de hoofdentree van het terrein of langs de toegang naar het horecabedrijf toe

Hoe

  • masten zijn niet hoger dan 8.00 meter, tenzij anders geregeld in omgevingsplan / bestemmingsplan

  • uitgevoerd met identieke vlaggen/banieren (afmeting en opdruk)

HORECAGELEGENHEDEN LANGS RIJKSWEG A1 HOLTEN

Uitzondering op de hiervoor genoemde criteria zijn reclame-uitingen bij twee specifieke horecagelegenheden langs de autosnelweg A1 Holten. Voor hen is het belangrijk om vanaf grote afstand te zien zijn (mede in relatie tot de verkeersveiligheid). Lichtreclame is hierbij een voor de hand liggende reclame-vorm. Van belang is dat deze gericht is op de autosnelweg en zo weinig mogelijk zichtbaar is voor het omliggende buitengebied. De verlichting moet worden uitgeschakeld wanneer deze geen functie meer heeft (na sluitingstijd) Ook geldt voor deze bedrijven dat er niet kan worden volstaan met een beperkt aantal reclame-uitingen. Voor deze bedrijven zal in overleg met de welstandscommissie een ‘maatwerk-advies’ worden gemaakt. Hierbij is het doel dat een overdaad aan reclame moet worden tegengegaan, maar dat beide gelegenheden duidelijk herkenbaar zijn vanaf de snelweg.

CRITERIA RECLAME BIJ TANKSTATIONS

In het buitengebied is een aantal tankstations aanwezig. Hierbij is reclame toegestaan, maar deze moet terughoudend zijn in relatie tot het buitengebied. Reclame bij tankstations mag dus niet van grote afstand al zichtbaar zijn.

ENKELZIJDIG RECLAMEOBJECT (PLAT OP DE GEVEL)

Hoeveel

maximaal 1

Waar

op de gevel van het verkooppunt bij het tankstation

Hoe

  • oppervlakte bedraagt maximaal 2.00 m²

  • bij voorkeur uitgevoerd in losse letters of anders een door middel van een passend vormgegeven reclamebord of lichtbak (afhankelijk van bedrijfsstijl)

  • bij voorkeur uitgevoerd als aangelichte reclame-uiting. Bij uitvoering als lichtbak uitgevoerd met een donker fond (achtergrond) voorzien van heldere letters. Hierbij geldt dat de reclame- uitingen geen lichthinder mag veroorzaken. In alle gevallen is de verlichting uitgeschakeld tussen 23.00 uur en 07.00 uur, tenzij er sprake is van ruimere openingstijden

LUIFELRECLAME

Hoeveel

maximaal 1 per zijde

Waar

op de randen van de luifel

Hoe

bij voorkeur uitgevoerd als aangelichte reclame-uiting of anders een door middel van een passend vormgegeven reclameobject. In alle gevallen is de verlichting uitgeschakeld tussen 23.00 uur en 07.00 uur, tenzij er sprake is van ruimereopeningstijden

PRIJZENBORD

Hoeveel

maximaal 1

Waar

afhankelijk van de terreininrichting op een voor het verkeer zichtbare plek

VLAGGENMAST

Hoeveel

maximaal 3 al dan niet vergunningsvrij

Waar

bij de entree van het terrein of in ieder geval op een plek waar de verkeersveiligheid niet in het geding is

Hoe

masten zijn niet hoger dan 8.00 meter - uitgevoerd met identieke vlaggen/banieren (afmeting en opdruk)

CRITERIA RECLAME BIJ OVERIGE BEDRIJVEN

Tot slot is verspreid over het buitengebied een aantal ‘niet-gebiedseigen’ bedrijven aanwezig. Deze bedrijven moeten het voornamelijk hebben van een vaste klantenkring en minder van toevallige passanten. Voor deze bedrijven is een veelheid aan reclame-uitingen niet noodzakelijk (dit is overigens ook niet passend in het buitengebied). Een overdaad aan reclame is dan ook niet toegestaan. Een naam aanduiding en het type product/dienst dat het bedrijf aanbiedt zijn hierbijvoldoende.

Voor deze bedrijven zijn de criteria zoals deze aangegeven onder het kopje ‘CRITERIA RECLAME BIJ AGRARISCHE NEVENACTIVITEITEN’ goed bruikbaar.

7. Reclame in de openbare ruimte

7.1 Uitstallingen

Binnen de gemeente wordt openbare ruimte ook gebruikt voor de uitstalling van winkelgoederen en het plaatsen van reclameborden bij winkels. Voor deze uitstallingen is veelal de APV (artikel 2:10) van toepassing. In de gemeente Rijssen-Holten geldt voor deze zaken in principe geen vergunningplicht meer, maar is hier het ‘toegestaan-tenzij-principe’ van toepassing. Dit betekent dat ze zonder toestemming mogen worden geplaatst, mits voldaan wordt aan een aantal vastgestelde regels. Wordt er niet voldaan aan de eisen dan kan het bevoegde bestuursorgaan ontheffing verlenen.

7.1.1 Algemene voorschriften

Wanneer het gebruik van de openbare grond niet voldoet aan onderstaande voorschriften, is het gebruik niet toegestaan.

  • 1.

    Winkeluitstallingen moeten direct tegen de gevel van het bijbehorende winkelpand worden geplaatst en mogen niet breder zijn dan de frontbreedte van het winkelpand.

  • 2.

    Bij winkeluitstallingen en reclame moet er een directe relatie zijn tussen de te plaatsen objecten en het pand waar de betreffende bedrijfsmatige activiteiten worden uitgeoefend. Hiervan is uitgezonderd het, onder voorwaarden, plaatsen van een foodtruck.

  • 3.

    Er moet een vrije doorgang blijven voor voetgangers van tenminste 1.80 meter op het uitsluitend voor voetgangers bestemde weggedeelte. Indien de uitstalling op voor voetgangers bestemd gebied uitgestald staat, dient ten behoeve van de doorgang van hulpverleningsvoertuigen een vrije ruimte van tenminste 3,50 meter beschikbaar te blijven. Als aan deze richtlijn niet wordt voldaan is de uitstalling verboden.

  • 4.

    Uitstallingen op de rijbaan voor het verkeer zijn niet toegestaan.

  • 5.

    De uitstallingen mogen niet worden geplaatst op weggedeeltes die zijn bestemd voor parkeren.

  • 6.

    Plaatsing van uitstallingen in of op gemeentelijke plantsoenen is niet toegestaan.

  • 7.

    Uitstallingen mogen alleen op de openbare weg staan tijdens de openingstijden van de winkel. Buiten winkelopeningstijden, wanneer er geen beheer is, is een uitstalling van losse voorwerpen niet toegestaan, behoudens de permanente reclameborden aan de Grotestraat, Haarstraat, Het Schild en de Elsenerstraat.

  • 8.

    Er mag maximaal 1 reclame-uiting per winkel worden geplaatst. Betreft dit een reclamebord dan geldt een maximaal oppervlakte van 1.00 m² zijn, op voorwaarde dat de hoogte maximaal 1.50 meter bedraagt en de breedte per bord ten hoogste 1.00 meter is.

  • 9.

    Uitstallingen die de toegangen tot winkels en horeca belemmeren zijn verboden.

  • 10.

    Op industrieterreinen en in het buitengebied wordt aan het plaatsen van voorwerpen op de openbare weg geen medewerking verleend. Veelal is hier voldoende ruimte om op eigen terrein aanduidingen en/of reclame-uitingen te realiseren.

  • 11.

    Uitstallingen en reclameborden mogen niet worden geplaatst wanneer sprake is van een renovatie van en/of onderhoud aan de openbare (onder)grond waarop het reclamebord en/of de uitstalling staat.

Foodtruck / kraam

  • 1.

    Per winkel is toegestaan om drie keer jaar een foodtruck / kraam voor de winkel te plaatsen onder de voorwaarde dat de bezoeker voor etenswaren geen betaling hoeft te plegen.

  • 2.

    Als er een foodtruck / kraam wordt geplaatst dan kan er op die plek geen andere uitstalling worden geplaatst.

  • 3.

    Uiterlijk 48 uur voorafgaand aan het plaatsen van de foodtruck / kraam moet een melding worden gedaan via het meldingsformulier op de website.

  • 4.

    Tijdens een evenement mag de foodtruck /kraam niet worden geplaatst, tenzij het onderdeel is van het evenement.

7.1.2 Specifieke voorschriften

Centrumgebied Rijssen / Holten

Reclame-uitingen zoals beachflags, vlaggen, vaandels en andere vlagconstructies zijn niet toegestaan op locaties zoals afgebeeld in bijlage C.

Grotestraat/Haarstraat

Er moet een vrije doorgang van tenminste 1.00 meter, op de rode klinkers, vrij blijven voor voetgangers. Grotestraat/Haarstraat/ Het Schild/Elsenerstraat

  • 1.

    Er mag enkel gebruik worden gemaakt van het door de gemeente voorgeschreven (krijt)bord aan winkels en horecagelegenheden voor het aanprijzen van goederen of diensten of in het geval van een horecabedrijf voor aanprijzing van haar drank- en etenswaren (foto van het bord is opgenomen in bijlage B).

  • 2.

    Het bordt dient geplaatst te worden in de daarvoor ter beschikking gesteld c.q. gemarkeerde locatie/ grondpot (zie bijlage B voor foto).

  • 3.

    De ondernemer is verplicht het bord te vervangen in geval van diefstal of schade aan het bord.

Het Schild / Hogewalplein Rijssen en Smidsbelt Holten

  • 1.

    Er mogen objecten zoals een springkussen, podium, snackwagen of kleine attractie zoals een draaimolen worden geplaatst onder de voorwaarde dat de bezoeker hiervoor geen betaling hoeft te plegen.

  • 2.

    Het te plaatsen object heeft een oppervlakte van maximaal 25 m2.

  • 3.

    Uiterlijk 48 uur voorafgaand aan het plaatsen van het object moet een melding worden gedaan via het meldingsformulier op de website.

  • 4.

    Tijdens een evenement mag het object niet worden geplaatst.

  • 5.

    Op elke locatie mag maximaal 1 object per dag staan. Op maandag en zaterdag mag het object pas op Het Schild worden geplaatst als de markt is afgelopen. Op vrijdag mag het object pas op het Smidsbelt worden geplaatst als de markt is afgelopen.

  • 6.

    Objecten mogen niet worden geplaatst als er onderhouds- of bouwwerkzaamheden plaatsvinden.

  • 7.

    Het object mag alleen geplaatst worden tijdens de winkelopeningstijden.

  • 8.

    In het centrum moet ten alle tijde een vrije doorgang van 3,5 meter breed vrij blijven voor hulpverleningsdiensten.

  • 9.

    Voor objecten die geluid produceren geldt een maximaal geluidsniveau van 80 dB(A).

  • 10.

    Attracties moeten voldoen aan het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen.

  • 11.

    De omgeving moet na gebruik schoon en opgeruimd opgeleverd worden.

Object specifieke voorwaarden

Springkussens / attracties

  • 1.

    De springkussens staan onder toezicht van een volwassene.

  • 2.

    De springkussens worden door middel van gewichten vastgemaakt. Er mogen geen haringen in de bestrating, aan bomen of struiken of aan straatmeubilair mogen worden bevestigd.

  • 3.

    De springkussens moeten voldoen aan de eisen die het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen stelt.

  • 4.

    De attracties zijn aangemeld bij de NVMA en hebben een geldig certificaat van goedkeuring, die op verzoek getoond moet worden.

Snackwagens, foodtrucks e.d.

  • 1.

    Er mogen maximaal 5 gasflessen van 10,5 kg in opslag zijn (dit komt overeen met 125 liter waterinhoud).

  • 2.

    Gasflessen / gasslangen moeten tijdig zijn gekeurd, zijn vastgezet en tegen aanrijden zijn beschermd.

  • 3.

    Er moet een brandblusser met een inhoud van minimaal 6 kg. of 6 l. blusstof aanwezig zijn.

  • 4.

    Bij plaatsing moeten de regels uit het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen in acht worden genomen, waarbij in ieder geval de afstandseisen zoals genoemd in artikel 5.14 in acht worden genomen.

7.2 Vrijheid van meningsuiting

In het kader van het recht van vrijheid op meningsuiting is de gemeente verplicht om faciliteiten aan te bieden om de mening in geschrift kenbaar te maken (artikel 7 Grondwet). De gemeente Rijssen-Holten voorziet hierin door het plaatsen van plakzuilen verspreid over de gemeente.

PLAKZUILEN

Hoeveel

5 (de gehanteerde norm hiervoor is 1 plakzuil per 10.000 inwoners)

Waar

plakzuilen zijn geplaatst op de volgende locaties:

  • Roelf Bosmastraat in Rijssen

  • Oranjestraat in Rijssen

  • Hogepad in Rijssen

  • Holterstraatweg in Rijssen

  • Larenseweg - Dorpsstraat in Holten

Hoe

  • de plakzuilen zijn bedoeld voor ideële- en handelsreclame

  • posters/flyers mogen zonder toestemming vooraf worden geplakt

7.3 Tijdelijke reclame

Onder tijdelijke reclame worden de borden of (span)doeken verstaan waarop reclame wordt gemaakt voor een bepaald evenement of andere soort van aankondiging. Hiervoor gelden de volgende richtlijnen:

SPANDOEKEN

Hoeveel

  • maximaal 1 spandoek per evenement per aangewezen locatie

  • spandoeken zijn maximaal 1 meter hoog en 6 meter breed

Hoelang

maximaal 14 dagen voorafgaand aan het evenement tot uiterlijk 1 dag na het plaatsvinden van het evenement

Waar

in de beschikbare frames op diverse locaties in Rijssen en Holten. Deze locaties zijn door de gemeente aangewezen en zijn via de gemeentelijke website www.rijssen-holten.nl te vinden

Hoe

  • uitsluitend voor aankondiging van evenementen, niet zijnde bedrijfs-gerelateerd , collectes en voor campagnes van de Stichting Ideële Reclame (SIRE),Veilig Verkeer Nederland en instellingen die zich nagenoeg geheel inzetten voor het algemeen nut (ANBI)

  • spandoeken mogen zonder toestemming vooraf worden opgehangen 

Reclame op voertuigen

in artikel 5.7 van de APV van de gemeente Rijssen-Holten is bepaald dat het verboden is om een voertuig dat voorzien is van handelsreclame op de weg te parkeren met het kennelijke doel om daarmee reclame te maken. De gemeente kan hiervoor weliswaar ontheffing verlenen, maar zal hiervan slechts in uitzonderlijke gevallen, en voor een vooraf bepaalde korte periode, gebruik maken.

Tijdelijke aankondigingsborden langs de invalswegen en de A1, als ook driehoeks- en sandwichborden zijn niet toegestaan binnen de gemeente Rijssen-Holten. Als alternatief voor de driehoeks- en sandwichborden heeft de gemeente displays geplaatst

7.4 Contractreclame

De openbare ruimte, zoals de belangrijke routes, biedt veel ruimte voor reclame-uitingen. Het gaat dan om displays, abri’s, rotondereclame en lichtmastreclame. De gemeente heeft als eigenaar en beheerder van de openbare ruimte langdurige contracten afgesloten met bedrijven om langs aangegeven wegen en routes reclame te plaatsen. Hiervoor gelden de volgende richtlijnen:

DISPLAYS

Hoeveel

niet meer dan 1 per locatie

Waar

displays zijn door de gemeente geplaatst aan de door het college aangewezen lantaarnpalen

Hoe

  • displays kunnen tweezijdig worden voorzien van affiches

  • het affiche heeft een standaard formaat van ongeveer 0.80 meter breed en 1.20 meter hoog

  • reclame in displays wordt geplaatst via aangewezen bedrijven. Meer informatie staat op de gemeentelijke website

ABRI’S

Hoeveel

één verlichte vitrine per abri

Waar

uitsluitend in abri’s met vitrine

Hoe

  • aan twee zijden voorzien van affiches met reclame

  • het afficheformaat heeft een vast formaat van 1.25 meter breed en 1.85 meter hoog (standaardafmeting)

  • reclame in abri’s wordt geplaatst via aangewezen bedrijven. Meer informatie staat op de gemeentelijke website

ROTONDE-RECLAME (ADOPTIE-ROTONDE)

Hoeveel

maximaal 4 per rotonde; afhankelijk van het aantal wegen dat naar de rotondeleidt

Waar

uitsluitend op door het college aangewezen rotondes in combinatie met een overeenkomst met de gemeente

Hoe

  • voor kleine rotondes geldt dat een reclamebord een afmeting heeft van maximaal 0.60 meter breed en 0.40 meter hoog. Op de grotere rotondes hebben de borden een afmeting van maximaal 0.80 meter breed en 0.60 meter hoog

  • bij kleinere rotondes wordt het bord minimaal 1.00 meter uit de rand van de verharding geplaats. Voor de grotere rotondes is deze afstand tenminste 0.5 meter

  • het bord komt niet hoger dan 1.00 meter boven maaiveld

  • niet verlicht of aangelicht

7.5 Verkiezingen

Een aantal voorzieningen die beschikbaar is voor het aanbrengen van meningsuitingen en bekendmakingen voor verkiezingen (hierna voorzieningen) zijn al eerder in deze nota behandeld. Dit zijn de:

  • vijf gemeentelijke plakzuilen;

  • de plattegrondkasten langs de invalswegen;

  • displays;

  • abri’s;

  • lichtmastreclame.

Deze voorzieningen mogen gebruikt worden voor verkiezingen volgens de geldende regels die voor elke voorziening afzonderlijk geldt.

Behalve deze bovenstaande voorzieningen zijn er nog twee extra voorzieningen beschikbaar: de aanplakborden en de grote verkiezingsborden. Het is verboden om overige voorzieningen vormen van reclame voor te plaatsen. Het aanbrengen van meningsuitingen en bekendmakingen voor verkiezingen mag alleen gedaan worden door de aan de verkiezing deelnemende politieke partijen.

AANPLAKBORDEN

Dit zijn borden die door de gemeente Rijssen-Holten geplaatst worden. De gemeente kan niet aansprakelijk gesteld worden voor beschadiging of verwijdering van verkiezingsaffiches door onbevoegden.

Hoe lang

vanaf zes weken voor de verkiezingsdag. Het verwijderen van de aanplakborden vindt plaats gedurende de eerste week na de verkiezingsdag. Als er binnen drie maanden na de verkiezingen wederom verkiezingen plaatsvinden, worden de aanplakborden verwijderd gedurende de eerste week na de verkiezingsdag van de tweede verkiezingen

Hoeveel

per aanplakbord mag maximaal één verkiezingsaffiche per politieke partij worden aangebracht

Hoe

er moet geplakt worden op een wijze dat zoveel mogelijk vrije ruimte overblijft voor andere verkiezingsaffiches en er niet over andere verkiezingsaffiches heen wordt geplakt

GROTEVERKIEZINGSBORDEN

Hoe

  • borden met een omvang tussen 0,5m2 en 6 m²

  • de verkeersveiligheid mag niet in het gedingkomen

  • binnen een afstand van 25 meter vanaf kruisingen en splitsingen

  • van wegen mogen geen grote verkiezingsborden worden geplaatst

  • De staat van de borden mogen niet het uiterlijk aanzien van de gemeente schaden

Hoe lang

maximaal 6 weken voorafgaand aan de verkiezingen tot en met 1 week na de verkiezingsdatum

Waar

de borden mogen alleen geplaatst worden op particuliere grond, met instemming van de rechthebbende. Plaatsing op gemeentegrond is niet toegestaan

8 Bewegwijzering

Bewegwijzering is een indirecte vorm van reclame maken. Deze is vooral bedoeld om de vindbaarheid te vergroten en dient in mindere mate om de naamsbekendheid te vergroten. Het is voor bedrijven niet toegestaan om een eigen bewegwijzering te plaatsen. De gemeente biedt hiervoor een aantal voorzieningen aan.

Verkeersborden zijn vergunningsvrij en vallen hier niet onder.

8.1 Permanente verwijsborden

Permanente verwijsborden voor bijvoorbeeld bedrijven en instellingen om duidelijk te maken waar zij zich bevinden worden alleen door of in opdracht van de gemeente geplaatst. Men kan hiervoor contact opnemen met de gemeente.

8.2 Tijdelijke verwijsborden

Het kan zijn dat een locatie slechts voor een korte periode vindbaar hoeft te zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval bij evenementen. In dergelijke gevallen is het onder voorwaarden mogelijk om tijdelijk een aantal verwijsborden te plaatsen. Voor het plaatsen van tijdelijke verwijsborden zijn de volgende voorschriften van toepassing:

Hoe lang

2 dagen voor het evenement tot 1 werkdag na het evenement

Waar

afhankelijk van de locatie van het evenement

Hoe

  • afmeting is maximaal 0.60 meter breed en 0.30 meter hoog

  • plaatsing op een afstand van minimaal 0.60 meter uit de wegkant op een zodanige manier dat het uitzicht niet wordt belemmerd

  • bevestiging aan verkeersborden- en lichten en/of aan bomen en andere beplanting is niet toegestaan

9 LED / digitale reclame

Reclame mag niet leiden tot visuele hinder of leiden tot afbreuk van de ruimtelijke kwaliteit. Knipperende lichtreclame of wisselende reclameteksten zijn om deze reden slechts in zeer uitzonderlijke situaties wenselijk. Het toepassen van losse letters en het aanlichten van reclameteksten verdient de voorkeur boven het toepassen van lichtbakken, waarbij het beter is om bij zowel lichtbakken als reclameborden een donkere achtergrond te kiezen met heldere letters, ook in verband met de verkeersveiligheid (verblindingseffecten). LED-schermen verdient hierbij specifiek aandacht. In veel gevallen worden reclameboodschappen tegenwoordig via bewegende LED-schermen getoond. Door middel van sensoren moet hierbij gezorgd worden dat de felheid van het licht zich aanpast aan de omstandigheden. In de praktijk blijkt vooral in de schemering en bij donkere luchten dat LED- schermen stralende lichtbakens zijn, die de aandacht trekken en soms zelfs verblinden. Daarnaast hebben LED- reclames een negatieve invloed op het rijgedrag.

9.1 Voorwaarden voor het plaatsen van LED-reclame

Naast het feit dat voor deze reclamesoort een omgevingsvergunning nodig is, gelden de volgende aanvullende voorwaarden bij ruimtelijke inpassing van een dergelijk verzoek tot LED/digitale-reclame.

Algemene voorwaarden

  • 1.

    Vuistregel: in het centrum, het buitengebied en de woonwijken geldt een nee, tenzij principe. Uitgangspunt in het buitengebied is dat ontwikkelingen niet mogen leiden tot een onevenredige aantasting van donkerte en landschappelijke kwaliteit. Voor woonwijken en centra mogen het woongenot en de uitstraling van het gebied niet onevenredig worden aangetast.

  • 2.

    In het kader van lichthinder is de omgevingskarakteristiek en algemene grenswaarden gesteld in de NSVV- richtlijn (Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde) met de bijbehorende periode en zone indeling zijn van toepassing. Grenswaarden uit de NSVV Richtlijn gelden als absolute bovengrens

  • 3.

    Voor de verkeersveiligheid moet door onderzoek worden aangetoond dat het tonen van bewegende beelden of een hogere luminatiewaarde de verkeersveiligheid ter plaatse niet wordt aangetast (lichttechnisch en verkeerskundige analyse en beoordeling ter plaatse). Aan de hand van het onderzoek wordt er advies gevraagd aan de verkeersoverleggroep (afgekort VOG). Het onderzoek en het advies van de VOG worden bij de besluitvorming betrokken.

Specifieke voorwaarden

  • 1.

    Het reclameobject dient een functionele relatie te hebben met het gebouw waaraan of in de buurt waarvan het geplaatst wordt. Solitaire objecten op eigen terrein enkel met het oogmerk om reclame voor derden te maken zijn niet toegestaan;

  • 2.

    Het reclameobject dient zich goed te verhouden tot de schaal van de omringende gebouwen en neutraal van kleur te zijn.

  • 3.

    Het reclameobject dient een maatschappelijk of informatief belang. Hiermee wordt beoogd een veelheid aan LED schermen en daarmee verrommeling van de openbare ruimte tegen te gaan;

  • 4.

    Bij het wisselen van beelden geldt een minimale overlooptijd van 10 seconden tussen beelden;

  • 5.

    Het reclameobject mag uitsluitend wisselende statische beelden tonen. Bewegende en/of opeenvolgende beelden (zoals bij video-/filmopnames) zijn dus niet toegestaan;

  • 6.

    Het reclameobject moet tussen 21:00 en 07.00 uur uitgeschakeld zijn.

  • 7.

    Het reclameobject mag niet binnen 40 meter van een kruising van wegen geplaatst worden;

  • 8.

    De verkeersveiligheid mag niet nadelig beïnvloed worden; In geval van plaatsing van een reclameobject bij een complexe verkeerssituatie, wordt dit situationeel beoordeeld.

De keuze of een vernieuwende/innovatieve vorm van reclame op pilot basis wordt toegestaan zal bij voorkeur in de vorm van vroegtijdig vooroverleg met de diverse betrokken gemeentelijke vakafdelingen plaatsvinden.

10 Handhaving

De gemeente Rijssen-Holten geeft met het opstellen van een reclamebeleid de spelregels aan voor het aanbrengen van reclame-uitingen. Regelgeving alleen is echter niet voldoende om er ook voor te zorgen dat de regels goed worden nageleefd. Hiervoor is in de eerste plaats duidelijke informatievoorziening en voorlichting naar de ondernemer en reclamemakers vereist. Zo weten zij wanneer er een vergunning nodig is en aan welke voorwaarden er voldaan moet worden. Met dit reclamebeleid (en de beschikbare ambtelijke ondersteuning) wordt daarin voorzien. Daarnaast is er ook een goed toezicht op straat nodig. Na een geconstateerde overtreding zal een snelle en adequate handhaving moeten volgen. In gevallen waarin men zich niet aan de afgesproken regels houdt is het van groot belang dat hiertegen snel wordt opgetreden, anders komt het draagvlak voor de regelgeving onder druk te staan.

10.1 Handhavingsbeleid

Tot handhaving wordt overgegaan bij reclames waarvoor geen omgevingsvergunning is aangevraagd (en deze wel vereist is), voor reclames die afwijken van de vergunning of als men zich niet houdt aan de regels zoals dit in het reclamebeleid omschreven staan. De eigenaar wordt in de gelegenheid gesteld om (alsnog of opnieuw) een vergunning aan te vragen voor de gerealiseerde reclame of deze in overeenstemming te brengen met de regels. Burgemeester en wethouders schrijven de eigenaar van de reclame-uiting en/of grond in dat geval aan, om binnen een door hen te bepalen termijn de strijdigheid op te heffen. Degene tot wie de aanschrijving is gericht, of diens rechtsopvolger, is verplicht deze aanschrijving op te volgen. Is geen vergunning mogelijk of worden de reclame-uitingen niet binnen de gesteld termijn weggehaald, dan gebeurt dit door de gemeente op kosten van diegene die verantwoordelijk is voor de plaatsing.

10.2 Buitensporige reclame (excessen)

Ook bouwwerken waarvoor geen omgevingsvergunning aangevraagd hoeft te worden moeten aan minimale welstandseisen voldoen. In de welstandsnota is daarvoor een excessenregeling opgenomen.

Reclame-uitingen die ‘in ernstige mate’ in strijd zijn met het reclamebeleid, zullen worden aangepakt. Dit betekent het actief begeleiden en aansporen van de ondernemer tot het plaatsen van een reclameobject dat voldoet aan de reclame-voorschriften en vereiste beeldkwaliteit. Bestuursrechtelijke handhaving vormt daarbij een nadrukkelijke stok achter de deur.

Wanneer een reclame-uiting in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand, zal worden aangeschreven om de strijdigheid op te heffen. Een reclame-uiting is in ernstige mate in strijd met redelijke eisen van welstand, wanneer sprake is van een exces of een buitensporigheid in het uiterlijk. Over het algemeen zal dit ook voor niet-deskundigen duidelijk zijn. Ook tegen een bouwvergunningvrije reclame-uiting die in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand zal de gemeente repressief optreden. Dit geldt ook voor een reclame-uiting die niet als bouwen wordt gezien (bijvoorbeeld het beplakken van ruiten), maar die het uiterlijk van een bestaand bouwwerk dusdanig wijzigt dat dit uiterlijk in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand. Of er sprake is van een exces, zal ambtelijk en/of door de welstandscommissie worden beoordeeld. Als excessen worden in ieder geval beschouwd:

  • Een duidelijke overdaad aan reclame-uitingen;

  • Een ernstige aantasting van de architectonische kenmerken van een bouwwerk of zijn omgeving, door de grootte of positionering van een reclame-uiting;

  • Het aanbrengen van reclame zodanig dat het gebouw zich afsluit van zijn omgeving of bijvoorbeeld als er gevels zonder gevelopeningen worden toegepast aan de openbare ruimte, terwijl dit niet past;

  • Gebruik van kwalitatief zeer laagwaardige of armoedige materialen, op zichzelf of ten opzichte van de architectuur van een pand of zijn omgeving;

  • Gebruik van felle of sterk contrasterende kleuren, die de architectuur van een bouwwerk of zijn omgeving in ernstige mate aantasten;

  • Ernstige verwaarlozing of beschadiging;

  • Reclame-uitingen die voor wat betreft de plaatsing geen directe relatie hebben met het bedrijf (zoals weideborden en reclame-voertuigen).

Ondertekening

besluit genomen in de vergadering van de raad van Rijssen-Holten op 24 november 2022.

G.H. Veerman

griffier

A.C. Hofland

Voorzitter

BIJLAGE A: BEGRIPPEN

1ARCHITECTUUR

De bouwstijl van een gebouw

2BEDRIJVENTERREIN

Gebied dat op basis van het geldende bestemmingsplan / omgevingsplan in hoofdzaak bedoeld is voor het vestigen van bedrijven.

3BESTEMMINGSPLAN / OMGEVINGSPLAN

Een bestemmingsplan zoals bedoeld in de Wet ruimtelijke ordening, of een omgevingsplan zoals bedoelt in de Omgevingswet.

4BOUWWERK

Een bouwwerk zoals bedoeld in het bestemmingsplan, of omgevingsplan.

5BUITENGEBIED

Gebied dat niet gelegen is in bedrijventerrein, woongebied of centrumgebied.

6CENTRUMGEBIED

Gebied dat op basis van het geldende bestemmingsplan / omgevingsplan in hoofdzaak bedoeld is voor centrumfuncties, bijvoorbeeld winkels en horecabedrijven.

7OMGEVINGSVERGUNNING

Een vergunning als bedoeld in artikel 2.1 en 2.2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) / Omgevingswet.

8RECLAME

Openbare aanprijzing van bedrijf, product, dienst, locaties en dergelijke.

9STRUCTUUR VAN DE GEVEL

De wijze waarop een compositie van de verschillende onderdelen (wanden, kozijnen e.d.) van een gevel heeft plaatsgevonden.

10UITSTALLING

Een voorwerp of handelswaar in de openbare ruimte dat bedoeld is om de aandacht te vestigen op de ter plaatse gevestigde onderneming.

9WEG

Weg als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet.

10WOONGEBIED

11VERKIEZINGEN

Verkiezingen of een referendum voor het Europees Parlement, Tweede Kamer, Provinciale Staten, Gemeenteraad of Waterschap.

Bijlage B: reclamebord

afbeelding binnen de regeling

Bijlage C: gebiedsafbakening

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling