Verhuizen vanuit het buitenland
Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij de gemeente. Dit geldt ook als u al eerder in Nederland heeft gewoond.
Er zijn 2 mogelijkheden tot inschrijven.
Eerste inschrijving
Verhuist u voor het eerst naar Nederland? Dan moet u zich inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen. Dit noemen we een eerste inschrijving. Ook als u eerder in Nederland heeft gewoond, maar vóór oktober 1994 bent verhuisd naar het buitenland, doet u een eerste inschrijving.
Opnieuw inschrijven
Heeft u eerder in Nederland gewoond en verhuist u nu opnieuw vanuit het buitenland naar Nederland? Dan schrijft u zich opnieuw in bij de gemeente. Bent u vóór oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan schrijft u zich niet opnieuw in, maar doet u een eerste inschrijving.
Om u in te schrijven neemt u telefonisch contact op met de gemeente via (0548) 85 48 54. Wij bellen u terug om een afspraak te maken.
U kunt zich inschrijven bij de gemeente als u legaal in Nederland bent. Dit heet rechtmatig verblijf. Uw verblijf is rechtmatig in de volgende gevallen:
- U heeft de Nederlandse nationaliteit.
- U heeft de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie.
- U heeft de nationaliteit van Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
- U heeft een geldige verblijfsvergunning.
- U mag de beslissing op uw aanvraag voor een verblijfsvergunning in Nederland afwachten.
- U neemt telefonisch contact op met de gemeente via (0548) 85 48 54. Wij bellen u terug om een afspraak te maken.
- Ga persoonlijk naar de gemeente om u in te schrijven. Doe dit binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent aangekomen.
- Schrijf u in op uw vaste woonadres.
- Als uw partner ook naar Nederland is gekomen, moet uw partner met u meekomen naar de gemeente.
- Als uw kinderen ook naar Nederland zijn gekomen, moeten zij met u meekomen naar de gemeente.
- Na uw inschrijving krijgt u een burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van toeslagen.
- Uw geldige identiteitsbewijs.
- Een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
- Documenten die bewijzen dat u hier woont. Bijvoorbeeld een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van de woning.
- Officiële documenten uit uw tijd in het buitenland. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte of echtscheidingsakte. Let op: als deze documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn, moeten ze eerst vertaald en gelegaliseerd worden. Doe dit voordat u naar Nederland komt.
- Als u bij iemand gaat inwonen of u gaat samenwonen, heeft u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van dat adres nodig.
- Als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland komt, heeft u een bewijs van uitschrijving nodig.
- Indien van toepassing: uw geldige verblijfsvergunning of bewijs dat deze is aangevraagd.
Na uw aankomst in Nederland moet u zich binnen 5 werkdagen inschrijven. Als inschrijfdatum gebruiken wij de datum van aangifte. U kunt zich niet met terugwerkende kracht inschrijven. Let op: de datum van uw afspraak is de officiële inschrijfdatum.