Verhuizen vanuit het buitenland

Als u in Nederland komt wonen, moet u zich inschrijven bij de gemeente. Dit geldt ook als u al eerder in Nederland heeft gewoond.

Er zijn 2 mogelijkheden tot inschrijven.

Eerste inschrijving

Verhuist u voor het eerst naar Nederland? Dan moet u zich inschrijven bij de gemeente waar u gaat wonen. Dit noemen we een eerste inschrijving. Ook als u eerder in Nederland heeft gewoond, maar vóór oktober 1994 bent verhuisd naar het buitenland, doet u een eerste inschrijving.

Opnieuw inschrijven

Heeft u eerder in Nederland gewoond en verhuist u nu opnieuw vanuit het buitenland naar Nederland? Dan schrijft u zich opnieuw in bij de gemeente. Bent u vóór oktober 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan schrijft u zich niet opnieuw in, maar doet u een eerste inschrijving.

Om u in te schrijven neemt u telefonisch contact op met de gemeente via (0548) 85 48 54. Wij bellen u terug om een afspraak te maken.

U kunt zich inschrijven bij de gemeente als u legaal in Nederland bent. Dit heet rechtmatig verblijf. Uw verblijf is rechtmatig in de volgende gevallen:

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit.
  • U heeft de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie.
  • U heeft de nationaliteit van Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
  • U heeft een geldige verblijfsvergunning.
  • U mag de beslissing op uw aanvraag voor een verblijfsvergunning in Nederland afwachten.

  • U neemt telefonisch contact op met de gemeente via (0548) 85 48 54. Wij bellen u terug om een afspraak te maken.
  • Ga persoonlijk naar de gemeente om u in te schrijven. Doe dit binnen 5 dagen nadat u in Nederland bent aangekomen.
  • Schrijf u in op uw vaste woonadres.
  • Als uw partner ook naar Nederland is gekomen, moet uw partner met u meekomen naar de gemeente.
  • Als uw kinderen ook naar Nederland zijn gekomen, moeten zij met u meekomen naar de gemeente.
  • Na uw inschrijving krijgt u een burgerservicenummer (BSN). Dit nummer heeft u nodig voor contact met de overheid. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van toeslagen.

  • Uw geldige identiteitsbewijs.
  • Een reisdocument of ander document waaruit uw nationaliteit blijkt.
  • Documenten die bewijzen dat u hier woont. Bijvoorbeeld een huurcontract, eigendomsbewijs of verklaring van de hoofdbewoner van de woning.
  • Officiële documenten uit uw tijd in het buitenland. Bijvoorbeeld een geboorteakte, huwelijksakte, erkenningsakte of echtscheidingsakte. Let op: als deze documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn, moeten ze eerst vertaald en gelegaliseerd worden. Doe dit voordat u naar Nederland komt.
  • Als u bij iemand gaat inwonen of u gaat samenwonen, heeft u schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner van dat adres nodig.
  • Als u vanuit Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten naar Nederland komt, heeft u een bewijs van uitschrijving nodig.
  • Indien van toepassing: uw geldige verblijfsvergunning of bewijs dat deze is aangevraagd.

Na uw aankomst in Nederland moet u zich binnen 5 werkdagen inschrijven. Als inschrijfdatum gebruiken wij de datum van aangifte. U kunt zich niet met terugwerkende kracht inschrijven. Let op: de datum van uw afspraak is de officiële inschrijfdatum.

Interessant voor u

, AI-voorgesteld