Veelgestelde vragen van zelfstandig ondernemers over het coronavirus
Gepubliceerd op 01 oktober 2020
De gevolgen van het coronavirus zijn helaas voor veel (zelfstandig) ondernemers voelbaar. Om de gevolgen te beperken kunt u gebruikmaken van landelijke en lokale maatregelen. Zo heeft u misschien recht op een bijstandsuitkering voor zelfstandigen als uw inkomen uit uw eigen bedrijf nu te laag is om in uw levensonderhoud te voorzien.
Op deze pagina vindt u een overzicht van veelgestelde vragen van zelfstandig ondernemers over het coronavirus. Deze vragen hebben betrekking op zaken die u via de gemeente kunt regelen. Zoekt u antwoord op vragen van andere regelingen, zoals TOGS, BMKB of NOW? Kijk dan op de website van Rijksoverheid: Vragen over financiële regelingen.
Waar kan ik als zelfstandig ondernemer een bijstandsuitkering aanvragen?
U kunt digitaal een aanvraag indienen op basis van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo 2). Zodra we uw aanvraag hebben ontvangen, hoort u zo snel mogelijk van ons.
Bijstand voor zelfstandigen op basis van de Tozo aanvragen
Let op: Op dit moment zijn er bedrijven actief die ondernemers hulp bieden bij het aanvragen van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Deze hulp is vaak niet kosteloos en mogelijk niet zonder financiële gevolgen. U hoeft als ondernemer ook geen extra kosten te maken. Wij helpen u graag bij uw aanvraag.
Heeft u vragen over het invullen van het formulier? Bel dan het nummer 0548 - 85 47 52. U kunt ook mailen naar tozo@rijssen-holten.nl
Veelgestelde vragen over Bijstand voor zelfstandigen op de website van Rijksoverheid
Uitkering voor levensonderhoud
Tozo 3
De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) is per 1 oktober 2020 verlengd tot en met 31 maart 2021. Onder Tozo 3 kunt u in aanmerking komen voor een uitkering voor levensonderhoud en/of een bedrijfskrediet.
Krijg ik automatisch Tozo 3 als ik al Tozo 2 heb ontvangen?
Nee. Als u een beroep wilt doen op Tozo 3, dan moet u opnieuw een aanvraag indienen via de website. Bij deze aanvraag beoordelen we opnieuw of u aan de voorwaarden voldoet.
Waar kan ik Tozo 3 aanvragen?
U kunt Tozo 3 aanvragen op de gemeentelijke website bij het onderdeel “bijstand voor zelfstandigen Tozo”.
Voor hoeveel maanden kan ik Tozo 3 aanvragen?
De uitkering levensonderhoud Tozo 3 kan alleen worden toegekend over de maanden oktober 2020 tot en met maart 2021.
U kunt niet meer met terugwerkende kracht Tozo aanvragen over de maanden maart tot en met september 2020. De uitkering levensonderhoud op basis van de Tozo 3 kan in de maanden oktober en november 2020 met terugwerkende tot maximaal 1 oktober 2020 aangevraagd worden. Wanneer u bijvoorbeeld op 15 november een aanvraag indient dan kunt u de uitkering levensonderhoud aanvragen vanaf 1 oktober 2020. Dit heeft te maken met de wens om aanvragen verspreid over de aanvraagperiode te laten binnenkomen, zodat piekbelasting van de uitvoering zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Vanaf 1 december 2020 kan de uitkering levensonderhoud op basis van Tozo 3 aangevraagd worden vanaf de 1e van de maand waarin de aanvraag is gedaan. Vraagt u bijvoorbeeld een uitkering voor levensonderhoud aan op 15 december 2020, dan kan kunt u deze uitkering met terugwerkende kracht aanvragen vanaf 1 december 2020.
Het is met ingang van 1 december 2020 niet langer mogelijk om nog een uitkering aan te vragen met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober.
Wat zijn de gewijzigde voorwaarden voor levensonderhoud onder de Tozo 3?
De voorwaarden voor Tozo 3 zijn gelijk aan Tozo 2. De vermogenstoets is uitgesteld tot 1 april 2021.
Overige voorwaarden Tozo voor levensonderhoud
- U verwacht dat uw gezinsinkomen (van u en uw eventuele partner samen) in de maanden waarvoor u Tozo-uitkering aanvraagt vanwege de coronacrisis, lager is dan het sociaal minimum;
- U bent ouder dan 18 jaar en ontvangt nog geen AOW. Als u AOW ontvangt kunt u wel een beroep doen op het Tozo-krediet;
- U woont en verblijft rechtmatig in Nederland;
- U voldoet aan de wettelijke vereisten van een eigen bedrijf en dit blijkt uit de inschrijving bij de KVK;
- U bent vóór 17 maart 2020 gestart met uw bedrijf en staat ingeschreven bij KVK;
- U voldoet aan het urencriterium (minimaal 1.225 uur per jaar werkzaam in het eigen bedrijf of zelfstandig beroep). Bent u minder dan een jaar geleden gestart? Dan geldt een urencriterium van gemiddeld minimaal 23,5 uur per week vanaf het moment dat u staat ingeschreven bij de KVK tot de datum dat u de Tozo-aanvraag heeft ingediend;
- Uw rechtsvorm is eenmanszaak, V.O.F. / maatschap, B.V. (als u directeur-grootaandeelhouder (DGA) bent, dan moet u alleen of samen met de andere in de BV werkzame directeuren, meer dan 50% van de aandelen te bezitten) of C.V. (beherende vennoot).
- U ontvangt geen studiefinanciering.
Bedrijfskrediet
Wat zijn de gewijzigde voorwaarden voor een bedrijfskrediet onder de Tozo 3?
Als u door de coronacrisis liquiditeitsproblemen heeft, kunt u onder voorwaarden ook in de vervolgregeling een lening aanvragen voor een bedrijfskrediet. Hierbij geldt dat de lening een maximum kent, voor de Tozo 1, Tozo 2 en Tozo 3 gezamenlijk, van € 10.157,-. Als u de maximale lening voor bedrijfskapitaal van € 10.157 al ontvangen heeft, dan kunt u dit niet nogmaals aanvragen onder Tozo 3. Heeft u eerder een lager bedrag aangevraagd en ontvangen? Dan kunt u onder Tozo 3 nog een aanvullende lening aanvragen als u aan de voorwaarden voldoet. Daarmee kunt u de lening aanvullen tot maximaal € 10.157. De looptijd van de lening is 3 jaar en de rente is 2%.
U kunt in ieder geval geen beroep doen op de Tozo 3 lening voor een bedrijfskrediet als er een verzoek is ingediend (of verkregen) tot verlening van surseance van betaling of als een faillissement is aangevraagd (of verkregen).
De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) is een ondersteuning voor ondernemers die door de coronacrisis in financiële moeilijkheden zijn gekomen. Zowel onze gemeente als het kabinet doen een moreel beroep op ondernemers om zich alleen in die situatie te melden. Zo voorkomen we onbedoeld gebruik van publieke middelen en onnodige druk op de uitvoering.
Waar kan ik schuldhulpverlening aanvragen?
Voor hulp bij schulden kunt u zich melden bij de gemeente. U kunt daar terecht voor een advies of een aanvraag voor schuldbemiddeling of schuldsanering. De gemeente kijkt of ze u kan helpen bij uw schulden. Dit heet een minnelijk traject.
Hoe lang moet ik wachten op schuldhulpverlening?
Binnen 4 weken nadat u zich bij de gemeente heeft gemeld, hoort u voor welke hulp u in aanmerking komt.
De gemeente beslist binnen 8 weken na uw melding of u hulp krijgt. Deze periode kan langer duren als de gemeente nog niet genoeg informatie over uw financiën heeft.
Wat houdt schuldhulpverlening in?
Bij een minnelijk traject probeert de gemeente uw schulden te regelen met uw schuldeisers. De gemeente kan hiervoor ook een schuldhulpverlener inschakelen. Een minnelijk traject betekent dat de schuldeisers vrijwillig meewerken aan een schuldregeling. Als uw schuldeisers niet willen meewerken, kunt u beroep doen op het wettelijke traject.
Wat komt er allemaal kijken bij schuldhulpverlening?
Als de gemeente een regeling met uw schuldeisers wil afspreken, krijgt u te maken met een overeenkomst. De gemeente onderzoekt hoeveel schuld u precies heeft. Dan berekenen wij hoeveel u kunt aflossen. Dit is de afloscapaciteit. De gemeente Rijssen-Holten houdt daarbij rekening met uw inkomsten en bepaalde uitgaven, zoals uw ziektekosten en woonlasten. Het aflossen kan op 2 manieren:
- Bij een schuldbemiddeling betaalt u zelf een bepaald bedrag aan de schuldeisers.
- Bij een saneringskrediet betaalt niet u, maar de gemeente het bedrag dat u moet aflossen aan de schuldeisers. U moet vervolgens het krediet aan de gemeente aflossen.
De gemeente stuurt uw schuldeisers een voorstel. Daarin staat welk deel van de schuld u gaat terugbetalen. Gaan uw schuldeisers akkoord met het voorstel? Dan kan de schuldregeling starten.
Beslist de gemeente of ik in aanmerking kom voor schuldbemiddeling?
De gemeente benadert uw schuldeisers over de (gedeeltelijke) aflossing van de schulden. Dit heet schuldbemiddeling. Het verloop van dit traject hangt af van de medewerking van uw schuldeisers.
Wat houdt schuldsanering in?
De gemeente kan u ook een lening (saneringskrediet) geven waarmee u al uw schulden aflost. U heeft dan nog maar 1 schuld, namelijk bij de gemeente. Dit heet schuldsanering.
Wat kan ik doen als ik niet in aanmerking kom voor schuldsanering?
Is een minnelijk traject onmogelijk? Dan kunt u aan de rechter om schuldsanering via de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) vragen. Dit heet het wettelijk traject.
Helpt de gemeente mij bij oplopende schulden?
Komt u door uw schulden in een bedreigende situatie? Dan moet de gemeente u binnen 3 dagen na uw melding helpen. U zit bijvoorbeeld in een bedreigende situatie als:
- u uit uw huis wordt gezet;
- uw gas, water of elektriciteit wordt afgesloten.