Spring naar content
  • Direct regelen en informatie
    • (Ver)bouwen en wonen
    • Afval
    • Belastingen, leningen, subsidies
    • Levensgebeurtenissen
    • Melding, klacht, compliment
    • Ondernemen
    • Ontspanning en vrije tijd
    • Paspoort, rijbewijs, uittreksel
    • Sociaal VraagPlein
    • Verkeer, vervoer, parkeren
  • Bestuur & organisatie
  • Actueel
    • Nieuws
    • Publicaties
    • Projecten
  • Contact
  • Mijn Rijssen-Holten
  1. Home
  2. Contact
  3. Digitaal zaken doen

Digitaal zaken doen

Digitaal zaken met ons doen wordt makkelijker. Vanaf 1 januari 2026 verandert de manier waarop u contact kunt hebben met de gemeente. Dat komt door de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv). Deze wet regelt dat u steeds meer zaken digitaal kunt doen.

Wat verandert er?

  • U kunt bijna alle producten en diensten die wij aanbieden digitaal aanvragen.
  • U krijgt altijd een bevestiging als u digitaal een bericht indient. Heeft u die niet gekregen? Dan is er iets fout gegaan en moet u de aanvraag opnieuw doen.
  • Uw berichten worden veilig opgeslagen en verwerkt.

Wat betekent dit voor u?

  • Digitaal zaken doen wordt makkelijker en betrouwbaarder.
  • U kunt erop vertrouwen dat uw berichten veilig aankomen en dat wij uw bericht beantwoorden.
  • Wij houden u op de hoogte met meldingen als er een nieuw bericht voor u klaar staat.
  • Wilt u toch liever uw stukken via de post? Dat blijft altijd mogelijk.

Digitaal waar het kan, hulp waar het nodig is

Ons doel is dat iedereen mee kan doen. Daarvoor hebben wij ook onze zorgplicht. Niet iedereen kan of wil alles digitaal regelen. Daarom blijft er altijd ondersteuning:

  • Persoonlijk contact via de telefoon of aan de balie
  • Hulp bij het digitaal indienen van aanvragen (zie ook het uitklapveld ‘Hulp nodig?’)

Wat verwachten wij van u?

  • Gebruik het digitale formulier dat bij het product op onze website staat. Zo komt uw bericht meteen veilig en volledig bij ons binnen.
  • Zorg dat uw contactgegevens kloppen. Controleer dit regelmatig, zodat wij u kunnen bereiken.
  • Lees onze meldingen en bevestigingen goed door, zodat u weet wat we van elkaar kunnen verwachten.

Zo zorgen we er samen voor dat uw contact met de gemeente veilig, duidelijk en betrouwbaar verloopt.

Waarom doen we dit?

De samenleving digitaliseert snel. Net als bij uw bank of verzekeraar wilt u ook bij de gemeente uw zaken veilig en eenvoudig digitaal kunnen regelen. Deze wet zorgt ervoor dat dat beter geregeld is en dat u meer zekerheid krijgt.

Portalen

Uw zaken regelt u steeds vaker digitaal met ons. Hiervoor hebben wij diverse portalen. Op deze pagina vindt u meer informatie per portaal.

Via MijnRijssen-Holten kunt u uw persoonlijke gegevens zien. U ziet hier lopende en afgehandelde aanvragen, documenten en concepten. Ook kunt u hier uw contactinformatie veranderen en ons toestemming geven om digitaal berichten met u te delen.

Inloggen op MijnRijssen-Holten (DigiD of eHerkenning)

Hoe werkt MijnRijssen-Holten?

Rechts bovenaan de website vindt u de knop ‘MijnRijssen-Holten’. Als u daarop klikt, komt u op een pagina met 2 mogelijkheden om in te loggen. Klik hier op Inloggen met DigiD. U komt nu op een pagina met het DigiD-inlogscherm. Hier kunt u kiezen hoe u in wilt loggen. Lukt het aanmelden met DigiD of eHerkenning niet? Kijk op de website van DigiD of de website van eHerkenning voor meer informatie.

Inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord

Dit is de makkelijkste optie. U hoeft alleen uw gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen. Klik vervolgens op ‘inloggen’ om veilig op MijnRijssen-Holten in te loggen.

Inloggen met de DigiD app

Heeft u al eerder met de DigiD app gewerkt? Kies dan voor inloggen met de DigiD app. U hoeft alleen de stappen van de app en het inlogscherm te volgen om veilig op MijnRijssen-Holten in te loggen.

Als u nog niet eerder met de DigiD app heeft gewerkt, dan downloadt en activeert u deze eerst op uw smartphone. De app leidt u vanzelf door de activatie. De eerste keer wordt ook om een controle met uw identiteitsbewijs gevraagd. Als u de activatie hebt afgerond, kunt u hierna gemakkelijk met de app inloggen.

Heeft u een mail gekregen van noreply@jeleefomgeving.nl met daarin de opmerking dat er informatie van gemeente Rijssen-Holten voor u klaar staat? Dan klopt dat. Wij zetten berichten voor u klaar in jeleefomgeving.nl. We doen dit voor de volgende zaken:

  • Informatieverzoek voor bouwen, verbouwen, grond of een gebouw anders gebruiken
  • Vergunningen voor bouwen, verbouwen, grond of een gebouw anders gebruiken
  • Meldingen en aanvragen voor evenementen
  • Meldingen voor activiteiten in de openbare ruimte (denk aan snoeiafval verbranden, geluidsapparaten gebruiken)
  • Meldingen en aanvragen voor loterijen en kansspelen
  • Vergunningen, ontheffingen en meldingen voor horeca

Hoe werkt het?

  • U krijgt een e-mail van noreply@jeleefomgeving.nl. Daarin staat dat er een bericht voor u klaar staat van gemeente Rijssen-Holten en een omschrijving van het onderwerp.
  • Klik op de button in de e-mail.
  • U logt in met het e-mailadres waarop u het bericht kreeg.
  • U krijgt op uw e-mailadres een code.
  • U vult de code in op jeleefomgeving.nl.
  • U bent in uw berichtenbox. U kunt hier uw berichten lezen en een antwoord sturen.
  • U kunt via jeleefomgeving.nl ook naar de gemeente terugmailen. Zo heeft u alle berichten over uw aanvraag of melding bij elkaar. De omgeving van jeleefomgeving.nl is beveiligd. U kunt veilig met de gemeente e-mailen.
  • Lukt het inloggen niet? Neem dan contact met ons op.
Inloggen op jeleefomgeving

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

  • Jeleefomgeving.nl gebruikt uw naam en e-mailadres om berichten te sturen en ontvangen. Alleen u en wij kunnen bij deze gegevens.
  • Jeleefomgeving.nl plaatst cookies die nodig zijn om in te loggen.
  • Kijk voor meer informatie op de pagina Persoonsgegevens en cookies van jeleefomgeving.nl.
  • Denkt u dat er iets met uw persoonsgegevens gebeurt dat niet klopt? Neem dan contact met ons op.

Heeft u een aanvraag gedaan bij Burgerzaken? Zoals het aanvragen van een rijbewijs, paspoort of geboorteaangifte? U kunt in iBurgerzaken uw aanvragen terugvinden. U vindt hier de datum en het onderwerp van uw aanvraag.

Inloggen op mijn zaken in iBurgerzaken

In het landelijke portaal Mijn Overheid vindt u allerlei soorten berichten die voor u bedoeld zijn. Denk aan berichten van de Belastingdienst en de RDW.

Inloggen bij Mijn Overheid

Wilt u iets bij ons aanvragen of regelen? Dit kan vaak via een formulier op onze website. Heeft u hierbij hulp nodig of kent u iemand die hulp nodig heeft? Dan kunt u gratis terecht bij:

Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) – Bibliotheek Rijssen-Holten

De medewerkers helpen u bij het invullen van formulieren en het omgaan met overheidswebsites. Zij kunnen ook een afspraak voor u maken met een organisatie die u verder helpt.
www.bibliotheekrijssenholten.nl
(0548) 51 34 31
info@bibliotheekrijssenholten.nl

ViaVie Welzijn – Thuisadministratie

Hier kunt u terecht voor ondersteuning bij digitale aanvragen en administratie.
www.viaviewelzijn.nl
(0548) 36 27 55
info@viaviewelzijn.nl

Receptie in het gemeentehuis en het inlooppunt Sociaal VraagPlein

(0548) 85 48 54
Contactformulier

Wilt u leren hoe u zelf uw digitale zaken kunt regelen?

Hiervoor organiseert de Bibliotheek Rijssen-Holten vaak cursussen. Of neem een kijkje op een van de volgende websites:

  • Oefenen.nl
  • Steffie.nl
  • Digihulplijn.nl: u kunt ook bellen via 0800 15 08 met bijvoorbeeld uw vraag over DigiD of internet.

De gemeente verstuurt privacygevoelige documenten via beveiligde e-mail.  Wilt u de gemeente een e-mail sturen via een beveiligde verbinding? Maak dan gebruik van filetransfer.

  • Ga naar bovenstaande link.
  • Druk daarna op ‘verzenden’ en vul uw contactgegevens in.
  • Hierna ontvangt u per mail een verificatiecode.
  • Wanneer u deze code heeft ingevuld kunt u de geadresseerde(n) invullen en kiezen om een bestand toe te voegen en/of een vertrouwelijk bericht op te nemen.
  • Tot slot kiest u het beveiligingsniveau en start u de transactie.

Zie ook

  • Contact
  • Wat is DigiD?
  • DigiD aanvragen

Contact

  • (0548) 85 48 54
  • gemeente@rijssen-holten.nl
  • Schild 1, 7461 DD Rijssen

Snel naar

  • Contact
  • Brandbook
  • Werken voor
  • Archief

Algemeen

  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Proclaimer
  • Sitemap
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn