Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Informatie in de basisregistratie personen (BRP)

In de basisregistratie personen (BRP) staan uw persoonsgegevens. Bijvoorbeeld uw huidige adres, burgerlijke staat, geslacht en nationaliteit. Iedereen die in Nederland woont, moet ingeschreven staan in de BRP. Uw eigen gegevens kunt u inzien via MijnOverheid.nl of neem contact met ons op via (0548) 85 48 54.

Gegevens van gezinsleden

Bent u getrouwd, heeft u een geregistreerd partner of heeft u minderjarige kinderen? Dan kunt u ook de gegevens van deze personen inzien. Log hiervoor in op MijnOverheid.nl en log in met uw DigiD. 

Persoonsgegevens van anderen opvragen

U kunt ook de persoonsgegevens van iemand anders opvragen. Uw aanvraag moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • U gebruikt de gegevens die u opvraagt niet voor commerciële doelen.
  • U legt uit waarom u de gegevens nodig heeft.
  • U krijgt alleen standaardgegevens uit de basisregistratie personen, zoals:
    • naam;
    • adres;
    • woonplaats.

Kloppen uw gegevens in de BRP niet? Of wilt u uw gegevens na een adoptie of geslachtswijziging laten wijzigen of verwijderen? Dan kunt u dit aan ons doorgeven.

Onjuiste gegevens

Als uw gegevens niet kloppen moet u dit kunnen bewijzen. U moet ook kunnen aantonen wat de juiste gegevens zijn.

Adoptie of geslachtswijziging

De voorwaarden voor het wijzigen of verwijderen van de gegevens na adoptie of geslachtswijziging zijn: 

  • Er is sprake van adoptie of geslachtswijziging.
  • Het gaat om gegevens van vóór de adoptie of de geslachtswijziging.
  • De adoptie of geslachtswijziging is afgerond. 
  • Bij een geslachtswijziging: u bent ouder dan 16 jaar.

Om de gegevens in de BRP te laten wijzigen komt u persoonlijk naar de gemeente. Maak hiervoor een afspraak. 

Onjuiste gegevens aanpassen

Voor het aanpassen van onjuiste gegevens in de BRP heeft u de volgende documenten nodig:

  • uw geldige identiteitsbewijs.
  • een bewijs van de foute gegevens, zoals een brief waarop uw naam fout staat.
  • een bewijs van de juiste gegevens, zoals een bewijs van echtscheiding of geboorteakte.

Gegevens wijzigen of verwijderen na adoptie of geslachtswijziging

Om deze gegevens te wijzigen of verwijderen dient u een schriftelijke aanvraag in. U stuurt het volgende met uw aanvraag mee:

  • een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
  • bewijzen van de juiste gegevens.
  • bij gegevens over geslachtswijziging: een verklaring van een deskundige.
  • uitspraak van de rechter als u een ‘X’ wilt.

Gaat het bij adoptie om een kind jonger dan 16 jaar? Dan doen de adoptieouders de aanvraag.
Bent u in het buitenland geboren en heeft u de Nederlandse nationaliteit? Dan doet u de aanvraag bij de gemeente Den Haag.

Meer informatie over het gebruik van documenten uit het buitenland vindt u op Nederlandwereldwijd.nl.

De gemeente beslist binnen 4 weken over het aanpassen van de gegevens. Gaat het om gegevens over uw burgerlijke staat of nationaliteit? Dan kan de gemeente de termijn met 8 weken verlengen. Het verwijderen van gegevens van vóór een adoptie of geslachtsverandering gebeurt binnen 4 weken.

Duurt deze termijn te lang? Bijvoorbeeld omdat u boetes krijgt door de foute gegevens? Vraag hulp bij het Meldpunt fouten in overheidsregistraties.

U kunt binnen 6 weken bezwaar maken. 

Kan de gemeente uw gegevens niet aanpassen? Dan kunt u een melding doen bij het Meldpunt fouten in overheidsregistraties.

Verschillende organisaties gebruiken gegevens uit de BRP. Bijvoorbeeld de Belastingdienst en pensioenfondsen. Op Rijksoverheid.nl ziet u welke organisaties gegevens uit de BRP krijgen en waarom. Wilt u weten welke organisaties uw gegevens ontvangen hebben en wanneer? Kijk op MijnOverheid.nl of neem contact op met de balie Burgerzaken.

  • Log in op MijnOverheid.nl. U heeft hiervoor DigiD nodig.
  • Bekijk uw persoonsgegevens.
  • U ziet welke organisaties uw gegevens mogen gebruiken en waarvoor.

Wilt u een (internationaal) uittreksel van de BRP aanvragen? Ga dan naar de pagina ‘Uittreksel of afschrift aanvragen‘ voor meer informatie.  

De BRP gaat terug tot 1 oktober 1994. Heeft u oudere gegevens nodig? Die vraagt u op bij de gemeente waar u toen woonde.