Ruimtelijke gegevens inzien en opvragen
Op deze pagina kunt u het volgende inzien en opvragen:
- Nieuwe bouwplannen en bouwtekeningen
- Bestaande bouwplannen en bouwtekeningen
- Landmeetkundige gegevens
- Kadastrale gegevens
- Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG)
- Bodem en milieu
- Historische informatie
Als er bouwplannen zijn ingekomen van nieuwe bouwwerken, dan kunt u deze opvragen via het online formulier (knop ‘nieuwe bouwplannen opvragen’). Geef aan om welk bouwplan het gaat en welk adres van toepassing is.
Bouwaanvragen worden gepubliceerd
De gemeente Rijssen-Holten publiceert de vergunningaanvragen op officielebekendmakingen.nl.
Als u bouwtekeningen wilt opvragen van bestaande bouwwerk(en), dan kunt u dit opvragen bij het archief van de gemeente.
Kosten
De kosten voor een bouwvergunning van een bestaande bouwwerk(en) zijn € 25,60.
Heeft u landmeetkundige gegevens nodig? Deze vraagt u op bij het Kadaster. Of bekijk ze online op de landelijke basiskaart.
Landmeetkundige gegevens zijn topografische gegevens. Bijvoorbeeld:
- de oppervlakte van een stuk grond
- waar water is
- waar de grenzen liggen van stukken grond (erfgrens)
Deze gegevens heeft u nodig voor bijvoorbeeld de aanvraag van een vergunning. Of om te bepalen waar uw erfgrens ligt.
Het Kadaster houdt gegevens bij van alle gebouwen en stukken grond in Nederland. Bijvoorbeeld wie de eigenaar of rechthebbende is, waar de erfgrens ligt, wat de oppervlakte van het perceel is en of er kabels in de grond liggen. U vindt deze gegevens op de website van het Kadaster.
Het kadaster houdt gegevens bij van onroerende goederen, zoals:
- vastgoed (grond en gebouwen)
- schepen
- luchtvaartuigen
- kabels en leidingen onder de grond
Wilt u weten welk bestemmingsplan er voor uw wijk geldt? Kijk dan op de website van het Omgevingsloket.
In de Basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) staan de gegevens van alle adressen en gebouwen in de gemeente. Onder andere van huizen, kantoren en winkels. Informatie over de BAG en gegevens kunt u inzien via de website van het Kadaster.
Gegevens die al in de BAG staan, hoeft u niet meer door te geven aan overheidsorganisaties. Een adreswijziging hoeft u maar 1 keer aan de gemeente door te geven. Andere overheden hebben deze informatie dan ook.
Koopt u een huis of perceel? Dan is het verstandig om te controleren of er een bodemverontreiniging bekend is. Zo voorkomt u dat u als nieuwe eigenaar voor verrassingen komt te staan.
U kunt deze informatie opvragen bij het landelijk bodemloket of via de Omgevingsrapportage. Als u na het raadplegen aanvullende informatie wilt, kunt u dit opvragen bij het archief van de gemeente.
Kosten
De kosten voor bodeminformatie of een milieurapport zijn € 25,60.
Het gemeentearchief bevat alle oude en nieuwe administratieve documenten van de gemeente. Voor het bekijken van documenten neemt u contact op met het gemeentearchief.
In het gemeentearchief kunt u informatie vinden over de geschiedenis van uw familie (stamboomonderzoek) of over een woonhuis, bedrijf, buurt of de gemeente zelf.
De archieven van de gemeente Rijssen vanaf 1619 en de gemeente Holten vanaf 1811 via www.erfgoedrijssenholten.nl
Registers van de Burgerlijke Stand en de bevolkingsregisters
Bent u geïnteresseerd in de registers van de Burgerlijke Stand en de bevolkingsregisters? Niet alle akten zijn openbaar. Op de website www.erfgoedrijssenholten.nl zijn de beschikbare akten vanuit huis digitaal in te zien. Akten van de burgerlijke stand worden pas na een bepaalde periode openbaar. Hiervoor gelden de volgende termijnen:
- geboorteakten: 100 jaar
- huwelijksakten: 75 jaar
- overlijdensakten: 50 jaar