Informatie voor alle partijen
U leest hier alle informatie voor politieke partijen die mee willen doen aan de gemeenteraadsverkiezingen op 18 maart 2026. U vindt hier onder andere:
- de kandidaatstelling;
- de uitslag van de stemming;
1. Wat u moet weten over de kandidatenlijst
- De kandidatenlijst moet ingeleverd worden op 2 februari 2026 tussen 09.00 en 17.00 uur. Het liefst op afspraak. Mail voor het maken van een afspraak met verkiezingen@rijssen-holten.nl;
- dat moet gebeuren door iemand die bevoegd is om deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezing van 18 maart 2026;
- diegene levert de kandidatenlijst in het gemeentehuis van Rijssen-Holten, Schild 1 in Rijssen;
- de lijst bevat minimaal 1 en maximaal 50 kandidaten.
Ondersteunende software
Het advies is om voor het aanmaken van de kandidatenlijst OSV te gebruiken. In dit systeem maakt u een kandidatenlijst aan die aan de eisen van de Kieswet voldoet. Het OSV is een systeem waar gegevens van de politieke partijen, de deelnemende kandidaten en de uitslag in wordt verwerkt. U krijgt van ons een USB-stick waarmee u de digitale bestanden inlevert. U downloadt zelf in het najaar de programma’s van de website van de Kiesraad.
Nieuw: map voor kandidaatstelling
Om het inleveren van de kandidatenlijst makkelijker te maken heeft de Kiesraad een map ontwikkeld die overzicht biedt over alle documenten die ingeleverd moeten worden. Per soort document bewaart u dit in de map en houdt u een checklist bij. Dit zorgt bij u voor overzicht, maar ook bij het centraal stembureau. U ontvangt in december een map van de gemeente.
Extra service: voorinlevering kandidaatstelling
We willen de inlevering van de kandidatenlijsten op 2 februari 2026 soepel laten verlopen. Daarom vragen we u om uw kandidatenlijst en de bijbehorende documenten alvast door ons te laten controleren. Dat noemen we het voorinleveren van de kandidaatstelling.
Het is niet verplicht. Maar als er stukken ontbreken dan komt u daar door de voorinlevering nog op tijd achter. Het voorinleveren in Rijssen-Holten kan op donderdag 15 januari 2026. Maak hiervoor een afspraak via telefoonnummer 0548-85 48 54, of via verkiezingen@rijssen-holten.nl.
Tip voor het invoeren van informatie in OSV
Vraag van tevoren iedere kandidaat om een kopie van diens geldige identiteitsdocument. Het gaat dan om de voor- en achterzijde van de houderpagina van het identiteitsdocument. Zo weet u zeker dat de gegevens van iedere kandidaat juist zijn.
Nummering kandidatenlijsten
De lijstnummering voor deze verkiezing is geregeld in artikel I14 van de Kieswet. Heeft uw partij meegedaan bij de vorige gemeenteraadsverkiezing? Had deze partij toen een aanduiding boven de lijst en zetels gekregen? Op basis van het aantal behaalde stemmen en zetels krijgt uw partij dan een voorkeurnummer. Als er meerdere nieuwe partijen zijn, ontvangen deze een lijstnummer door loting.
Verklaring van instemming
We hebben van iedere kandidaat op de kandidatenlijst een verklaring nodig. Daarin verklaart de kandidaat in te stemmen met kandidaatstelling op de betreffende lijst.
Deze verklaring kan achteraf niet worden ingetrokken. Wilt u de verklaringen van de kandidaten aanleveren in dezelfde volgorde als ze op de kandidatenlijst staan? Dat kan vanuit OSV. Kandidaten die nog niet in de Raad zitten moeten een kopie van een geldig identiteitsbewijs inleveren. Deze moet in ieder geval geldig zijn op de dag van de kandidaatstelling op 2 februari 2026. Ontbreekt dit geldige identiteitsbewijs? Dan schrapt het centraal stembureau de kandidatuur van deze persoon definitief na een verzuimprocedure op 6 februari 2026. Zittende raadsleden hoeven geen geldig identiteitsbewijs in te leveren. Maar voor de juiste schrijfwijze voor de kandidatenlijst vragen we ook van deze kandidaten een identiteitsbewijs.
Ondersteuning nieuwe partij
Alle nieuwe partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezing moeten minimaal 20 schriftelijke verklaringen van kiezers hebben. Kiezers geven daarmee aan dat zij de lijst ondersteunen. De kiezer is verplicht deze verklaring zelf af te leggen in het gemeentehuis. Zij moeten een geldig ID-bewijs aan de balie laten zien. Deze kiezer mag ook een kandidaat zijn, met als voorwaarde dat deze inwoner is van de gemeente Rijssen-Holten.
Kiezers kunnen deze verklaring van ondersteuning afleggen tussen 19 januari en 2 februari 2026 in het gemeentehuis, Schild 1 in Rijssen.
Een kiezer is een persoon die in gemeente Rijssen-Holten woont en:
- minimaal 18 jaar oud is;
- de Nederlandse nationaliteit, een EU-nationaliteit of minimaal 5 jaar Nederland als hoofdverblijf heeft met een geldige verblijfsvergunning;
- niet uitgesloten is van het Kiesrecht.
Tip zorg voor een paar extra verklaringen, dan weet u zeker dat u genoeg geldige verklaringen heeft.
Wat levert u in bij de kandidaatstelling
- Een kandidatenlijst; (model H1)
- Een verklaring van de gemachtigde van een politieke partij. Hiermee mag de inleveraar de aanduiding van de partij boven deze lijst plaatsen (model H3-1 of H3-2 bij een lijstverbinding). Tip voor lokale partijen: controleer dit op tijd!
- Bij een nieuwe registratie: minimaal 20 ondersteuningsverklaringen (model H4);
- Een verklaring van instemming van iedere kandidaat met de kandidaatstelling; (model H9); woont de kandidaat nog niet in Rijssen wordt er een verklaring van voorgenomen vestiging toegevoegd (model H7).
- Kopie van een geldig identiteitsbewijs van iedere kandidaat die géén lid is van de huidige gemeenteraad. En ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de inleveraar.
- Bij een nieuwe registratie: verklaring van de ontvangen waarborgsom (model H14).
Registreert u de aanduiding van uw politieke partij na 23 december 2025, dan staat er op de kandidatenlijst geen aanduiding boven de kandidatenlijst van uw politieke partij.
Kandidaatstelling (alleen bij nieuwe registratie)
Bij het inleveren van de kandidatenlijst moet u een waarborgsom betalen. De waarborgsom is €225,-. U betaalt dit bedrag uiterlijk 19 januari 2026. De waarborgsom wordt terugbetaald als de partij minimaal 75% van de kiesdeler behaalt. Of als de partij geen geldige lijst heeft ingeleverd.
U kunt de waarborgsom overmaken op NL91 BNGH 02 85 092 774 ten name van de gemeente Rijssen-Holten. Vermeld daarbij de tekst: “Waarborgsom kandidaatstelling” en de naam van de politieke partij.
Zodra we het bedrag hebben ontvangen krijgt u een bewijs van betaling. Dit bewijs heeft u nodig bij het inleveren van de kandidatenlijst.
Gemachtigde persoon bij de bestaande lokale partijen in Rijssen-Holten
Op 2 februari 2026 levert de gemachtigde namens de politieke partij de documenten voor kandidaatstelling in. De (plaatsvervangend) gemachtigde moet officieel geregistreerd zijn bij het centraal stembureau. Weet u niet (meer) wie de gemachtigde voor uw partij is? Vraag dit dan bij ons na via verkiezingen@rijssen-holten.nl. Voor landelijke politieke partijen is dit niet nodig. Dit regelt het landelijk bestuur bij de Kiesraad.
Zittingen centraal stembureau
Op dinsdag 3 februari 2026 om 16.00 uur beoordeelt het centraal stembureau in een besloten zitting de ingeleverde lijsten. Als er documenten ontbreken informeren we de inleveraar van de stukken hierover. Deze inleveraar krijgt nog 2 dagen de tijd om ontbrekende documenten aan te leveren. Dat kan op woensdag 5 en donderdag 6 februari 2026 van 9.00 tot 17.00 uur.
Op vrijdag 6 februari 2022 om 17.00 uur stelt het centraal stembureau in een openbare zitting de lijsten definitief vast. De locatie van de zittingen maken we op tijd bekend. Ontbreken er documenten, of levert u de documenten niet op tijd in? Dan heeft dat gevolgen voor een individuele kandidaat of voor de lijst. Namelijk:
- Het ontbreken van een geldig identiteitsbewijs betekent schrapping van de kandidaat;
- het ontbreken van voldoende ondersteuningsverklaringen bij een nieuwe registratie betekent geen deelname van de partij;
- het ontbreken van de betaling van de waarborgsom betekent geen deelname van de partij
In deze zitting worden ook de lijstnummers vastgesteld. Iedere belanghebbende kan daarna tot 4 dagen na de publicatie in het Gemeenteblad beroep instellen bij de Raad van State afdeling Bestuursrechtspraak. De Raad van State doet binnen 6 dagen een uitspraak.
2. Uitslag
Tijdens de verkiezingsavond op woensdag 18 maart presenteren we alle voorlopige uitslagen op partijniveau. De uitslag op kandidaatsniveau volgt later. Dat komt omdat we de processen-verbaal moeten verwerken, en de kiesdeler moeten berekenen.
Op vrijdagmiddag 20 maart organiseren we een bijeenkomst waar de officieuze uitslagen bekend worden gemaakt. Dit vindt plaats in de Raadzaal van het gemeentehuis. Informatie hierover krijgt u van de Griffie.
De definitieve uitslag wordt bekend gemaakt op donderdag 26 maart om 13.00 uur. Dat gebeurt tijdens de openbare zitting van het centraal stembureau.
Nieuw: het gemeentelijk stembureau en meldingen van kiezers
Het gemeentelijk stembureau is een nieuw orgaan dat de processen-verbaal van alle stembureaus controleert. Het gemeentelijk stembureau heeft de bevoegdheid om tellingen van stembureaus opnieuw te doen. Het gemeentelijk stembureau verwerkt dit in een corrigendum[SS1] . Het corrigendum is een extra proces-verbaal waarin het gemeentelijk stembureau alle bevindingen in noteert. Het corrigendum wordt aan het originele proces-verbaal toegevoegd.
Vervolgens stelt het gemeentelijk stembureau het totaal aantal geldige stemmen vast van de gemeente. Het proces-verbaal wordt beschikbaar gesteld op de website.
Hierna hebben kiezers de mogelijkheid om een melding te doen als zij het vermoeden hebben dat het stembureau een fout heeft gemaakt. Een melding maken kan tot dinsdag 24 maart 13.00 uur op rijssen-holten.nl[SS2] [TT3] . Het centraal stembureau heeft daarna 1 dag om op de melding te reageren.
Het gemeentelijk stembureau volgt altijd de aanwijzingen van het centraal stembureau op. Het centraal stembureau is verantwoordelijk voor het vaststellen van de zetelverdeling en uitslag op kandidaatniveau.
Raadsleden
De nieuwe gemeenteraad bestaat na de verkiezing uit 25 leden. Bij de berekening van de restzetels gaan we uit van het grootste gemiddelde. Meer informatie hierover staat op www.kiesraad.nl.
Bekijken van de processen-verbaal
De processen-verbaal van de stembureaus staan vanaf 20 maart 2026 na 17.00 uur op rijssen-holten.nl/verkiezingen.
3. Vragen
Heeft u nog vragen over de gemeenteraadsverkiezingen? Dan kunt u contact opnemen met het Team verkiezingen via telefoonnummer 0548- 85 48 54 of via de mail verkiezingen@rijssen-holten.nl.
Verkiezingsborden
Politieke partijen kunnen gebruik maken van de verkiezingsborden in de gemeente Rijssen-Holten. De Griffie organiseert samen met de partijen een gezamenlijk plakmoment om de verkiezingscampagne samen te starten. U krijgt van de Griffie alle informatie.
Andere mogelijkheden om reclame te maken
U kunt andere mogelijkheden gebruiken om reclame te maken. Dus naast het gebruik van de verkiezingsborden. Kijk op de pagina Reclame plaatsen voor meer informatie.
Houd de gemeente netjes en veilig
Wilt u alstublieft alleen deze mogelijkheden gebruiken voor uw uitingen? Brengt u dus geen stickers of posters aan op andere plekken. Zo houden we de gemeente netjes en veilig.
Kandidaten op de lijst zijn geen stembureauleden
Dit geldt ook voor zittende raadsleden. De gemeente is altijd op zoek naar enthousiaste vrijwilligers die komen helpen bij verkiezingen. Neem gerust contact op met het Team verkiezingen via telefoonnummer 0548- 85 48 54 of via de mail verkiezingen@rijssen-holten.nl.