Spring naar content
  • Direct regelen en informatie
    • (Ver)bouwen en wonen
    • Afval
    • Belastingen, leningen, subsidies
    • Levensgebeurtenissen
    • Melding, klacht, compliment
    • Ondernemen
    • Ontspanning en vrije tijd
    • Paspoort, rijbewijs, uittreksel
    • Sociaal VraagPlein
    • Verkeer, vervoer, parkeren
  • Bestuur & organisatie
  • Actueel
    • Nieuws
    • Publicaties
    • Projecten
  • Contact
  • Mijn Rijssen-Holten
  1. Home
  2. Opvang vluchtelingen
  3. Beschrijving van het proces

Beschrijving van het proces

Het college heeft op 2 oktober 2023 het vakantiepark aan de Borkeldsweg 57 in Holten aangekocht, conform het besluit van dinsdag 27 juni 2023. Het park is verhuurd aan het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Deze locatie is in 2016 al eens door het COA gehuurd voor de opvang van vluchtelingen. Op 10 februari 2025 is het asielzoekerscentrum (azc) officieel geopend. Het nieuwe, officiële adres is Pannenweg 18-20, 7451 SV, Rijssen-Holten

Deze afspraken zijn gemaakt met het COA

In overleg met de gemeente Rijssen-Holten en het COA zijn er diverse afspraken gemaakt voordat de opvang van vluchtelingen van start ging. Er is een huurovereenkomst en bestuursovereenkomst tussen ons en het COA gesloten. Het COA heeft een tijdelijke ontheffing van het bestemmingsplan en een omgevingsvergunning aangevraagd bij de gemeente. Daarnaast waren er periodieke overleggen tussen het projectteam van de gemeente en de mensen van het COA.

Sinds 2 oktober 2023 huurt het COA de locatie van de gemeente. In september 2023 is de huurovereenkomst getekend door het COA en ons. In deze huurovereenkomst staan de volgende afspraken:

  • Dat het COA het vakantiepark van 2 oktober 2023 tot 1 januari 2034 huurt;
  • Dat er na 5 jaar een officieel heroverweeg moment komt over de verhuur aan het COA;
  • Wie er verantwoordelijk is voor het onderhoud van de locatie;
  • Hoeveel geld het COA betaalt voor het huren van het vakantiepark.

In de huurovereenkomst staan geen afspraken over hoe de omgeving eruit zou komen te zien, welke veiligheidsafspraken er gelden en hoe de communicatie zou verlopen. Deze afspraken zijn uitgewerkt in de bestuursovereenkomst.

  • Huurovereenkomst Borkeldsweg 57 (pdf, 8,6 Mb)

In de bestuursovereenkomst zijn afspraken gemaakt tussen de gemeente en het COA over hoe de locatie wordt beheerd. Wij zijn samen met het COA hierover in september in overleg gegaan met de klankbordgroep. Zij hebben hier over meegedacht en meegepraat. Daarna zijn wij en het COA met elkaar in gesprek gegaan.

In de bestuursovereenkomst staan verschillende onderwerpen, zoals:

  • Openbare orde en veiligheid;
  • Gezondheidszorg;
  • Hoe de communicatie gaat verlopen;
  • Begeleiding van vluchtelingen naar (vrijwilligers)werk.

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 19 december 2023 een besluit genomen over de overeenkomst met het COA. De overeenkomst is ondertekend:

  • Bestuursovereenkomst azc Rijssen-Holten ondertekend (pdf, 2 Mb)
  • Overeenkomst aanvullende werkafspraken ondertekend (pdf, 1 Mb)
DatumProcesstap
27-6-2024De gemeenteraad heeft de verklaring van geen bedenkingen afgegeven.
27-6-2024Het college heeft de omgevingsvergunning verleend.
28-6-2024De omgevingsvergunning is verstuurd naar het COA.
1-7-2024De omgevingsvergunning is verstuurd naar de mensen die een zienswijze hebben ingediend.
3-7-2024De vergunning is gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad en in de krant.
4-7-2024De documenten liggen ter inzage.
5-7-2024De termijn van zes weken waarin beroep kan worden ingesteld tegen de vergunning begint. Dit kan bij de Rechtbank Overijssel.
15-8-2024Dit is de laatste dag waarop beroep kan worden ingesteld.
16-8-2024De omgevingsvergunning treedt in werking. Dat betekent dat de vergunning mag worden gebruikt. Dat mag ook als er beroep is ingesteld, het risico is voor de aanvrager. De vergunning is namelijk nog niet definitief, omdat de rechter nog een uitspraak moet doen. Alleen als er vóór 16-08-2024 een voorlopige voorziening is aangevraagd, treedt de vergunning nog niet in werking. Als er een verzoek om voorlopige voorziening wordt ingediend, dan treedt de vergunning pas in werking als er een beslissing is op dit verzoek
26-8-2024Er zijn 3 beroepschriften ingediend en er is een verzoek om voorlopige voorziening ingediend. Dit betekent dat de omgevingsvergunning nog niet in werking treedt. Ook de omwonendenoverleggen zijn opgeschort, tot er een uitspraak is van de rechter. Meer informatie hierover.
16-10-2024De voorzieningenrechter heeft uitspraak gedaan en het verzoek om voorlopige voorziening afgewezen. De volledige (geanonimiseerde) tekst van de uitspraak vindt u hier. De omgevingsvergunning is hiermee in werking getreden en de vergunningsplichtige werkzaamheden worden gestart. Ook wordt het omwonendenoverleg weer opgestart.

Overleg met onze inwoners

Als gemeente hebben we het proces open gecommuniceerd met onze inwoners. Tijdens de overleggen stond vertrouwen centraal en is er veel waarde gehecht aan een transparant gesprek. Zo werd er een klankbordgroep opgericht met 10 betrokkenen, die vanaf 12 september 2023 samenkwamen. De eerste bijeenkomst was op dinsdagavond 12 september 2023. Zij hebben mee kunnen praten over de bestuursovereenkomst met het COA. Ook is er, op verzoek van de klankbordgroep, een risicoanalyse opgesteld door bureau Beke. De klankbordgroep rondde op 27 maart 2024 deze analyse af en stuurde deze daarna voor verdere besluitvorming naar het college.

Op 1 en 14 maart 2024 zijn er besloten buurtbijeenkomsten geweest waarin de gemeente, in samenwerking met het coa, een toelichting op het stappenplan en de verschillende processtappen gaf. U vindt het verslag en de presentatie van de bijeenkomsten onder Informatie bijeenkomsten azc.

Vervolgens organiseerde de gemeente op 20 maart 2024 een inloopbijeenkomst op het park. Daar werden belangstellenden geïnformeerd over de verdere gang van zaken rondom de groenvoorziening, de afvoer van snoeihout en de werkzaamheden aan de woningen. Daarnaast volgde op 21 maart en 26 maart 2024 een bijeenkomst met direct omwonenden om hen specifiek per adres te informeren over de werkzaamheden. De klankbordgroep sloot hiermee haar werkzaamheden af.

Het omwonendenoverleg is gestart op 10 april 2024. Hieraan namen 16 aanwonenden deel. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor de gemeente – en in een latere fase voor het coa – als het gaat om het afstemmen van alle processtappen en werkzaamheden ter voorbereiding op de komst van het azc.

Het omwonendenoverleg kwam tot en met 17 juli 2024 elke 2 weken bij elkaar. Ten tijde van de juridische procedure zijn de omwonendenoverleggen opgeschort. Deze worden hervat in overleg met de omwonenden.

Verslagen

De verslagen van het omwonendenoverleg kunt u teruglezen op de pagina Informatie bijeenkomsten azc.

Interviews

Het azc Rijssen-Holten is op 10 februari 2025 in gebruik genomen. Hieronder enkele achtergrondinterviews die tijdens het voorbereidingstraject werden afgenomen met enkele sleutelfiguren::

  • Bert Tijhof, wethouder
  • Klaas Kok, projectleider azc van de gemeente Rijssen-Holten
  • Lourd Makdessemossa, locatiemanager van het toekomstige azc Rijssen-Holten
  • Bureau Beke

Zie ook

  • Azc Rijssen-Holten
  • Nieuwsbrief azc Rijssen-Holten
  • Veelgestelde vragen

Links

  • COA

Contact

  • (0548) 85 48 54
  • gemeente@rijssen-holten.nl
  • Schild 1, 7461 DD Rijssen

Snel naar

  • Contact
  • Brandbook
  • Werken voor
  • Archief

Algemeen

  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Proclaimer
  • Sitemap
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn